Motorsportsentusiaster og fartjunkier… er ikke de eneste, der vil få glæde af Ron Howards fortrinlige bio-pic om to af verdens bedste racerkørere. Gør klar til hvinende bildæk og fart over Formel 1-feltet, men også en overbevisende fortælling om to rivaler, der blev hinandens brændstof.
Du skal være gjort af et specielt stof, hvis du frivilligt sætter dig bag fiberglasset monteret på en glohed motor med 500 hestekræfter, og oveni kan leve med 20 % chance for, at du ikke forlader køretøjet i live. Dette stof er både engelske James Hunt (Chris Hemsworth) og østrigske Niki Lauda (Daniel Brühl) gjort af, men det er stort set også det eneste, de har tilfælles.
Er man motorsportsfan, vil man sikkert kende navnene Niki Lauda og James Hunt. Og hvis ikke, vil denne film helt sikkert sørge for det. I 1976 gjorde de sig nemlig bemærkede i et af de mest legendariske opgør inden for sportsgrenen med de temperamentsfulde biler. De to unge mænds kamp om verdensmesterskabet skabte historie pga. deres personlige rivalisering, der ikke blot udspillede sig i pressen, men også på kørebanen.
Racerkørernes fjendtlige forhold begynder allerede nogle år forinden, hvilket filmen klogt vælger at bruge tid på. Her giver James Hunt Niki Lauda baghjul med sin risikovillighed overfor den dødsensfarlige sportsgren. Den mere alvorlige og professionelle Lauda, låner sig imidlertid penge og køber sig ind på et Formel 1-hold i pengenød, hvilket inspirerer Hunts sponsor. Snart mødes de to racerkørere i Formel 1-klassen til kapløb om liv eller død. Det bliver på et tidspunkt fatalt for Lauda, der næsten mister livet undervejs, men det fjendske forhold til Hunt driver ham tilbage i bilsædet, og vi gives et indsigtsfuldt billede af drivkraften bag de professionelle og vanvittige racerkørere.
Ron Howard (Et smukt sind, Da Vinci Mysteriet) arbejder igen sammen med manuskriptforfatter Peter Morgan efter succesen med Frost/Nixon. Manusforfatteren Peter Morgan har allerede en lang række af dramatiske filmfortællinger om virkelige personligheder og begivenheder i ryggen; The Last King of Scotland og The Queen udgør eksempler på hans fascination af markante personer. Igen inspireret af virkelige hændelser og personligheder handler det nu om to prominente racerkørere i 70’erne, og makkerparret beviser endnu engang, at de kan noget indenfor personskildring.
Chris Hemsworth, som også er bedre kendt i titelrollen Thor, er at finde som den charmerende skørtejæger, James Hunt. Som indbegrebet af en svunden 70’er-kultur ses han med langt hår og løssluppet livsstil – altid med en drink i hånden og en dame under armen. Hunt er en vågehals og adrenalinjunkie, og før hvert løb kaster han op for at gejle sig op til konkurrence. Og selvom Hemsworth til tider kan blive lidt af en flødebolle at se på, giver sådanne små detaljer alligevel ekstra kant til hans karakter. Daniel Brühl (Good Bye Lenin!, Inglourious Basterds) spiller den nulevende legende Niki Lauda med en slående troværdighed, og ender med at blive den mest vellykkede og morsomme karakter i castet. Niki Lauda er den festglade brites diametrale modsætning og gør til gengæld sporten til en forretning, selvom konkurrencelysten stadig intet fejler. Han er perfektionist ud til fingerspidserne og gør sig ofte uheldig bemærket med sin arrogance overfor sine sportslige kollegaer. De to karakterer udgør til sammen et ideelt par til det store lærred, da de er forskellige som dag og nat. Alligevel skabes der en ligeligt fordelt sympati til de charmerende karakterer, der hver har deres at tumle med.
Filmfotografen Anthony Dod Mantle (Slumdog Millionaire) har efter sigende gjort et kæmpe stykke arbejde for at indsuge tilskueren i 70’ernes race-stemning, og ind imellem benyttet sig af hele 30 kameraer på en gang. Og det har uden tvivl sin effekt i samarbejde med klippearbejdet, eftersom man finder sig selv neglebidende på kanten af biografsædet hver gang, der kommer gang i de hurtige sportsbiler. Også set designet gør sig godt i denne sammenhæng med de genskabte Grand-Prix baner fra hele verden.
I denne portrætfilmens guldalder kom turen altså til de legendariske Formel 1-kørere, og det uden at moralisere over den farlige sportsgren. Duoen Howard og Morgan viser sig igen stærke i personskildring og formår at engagere sit publikum i sporten, så man næsten får lyst til at dedikere sig fast til Eurosport-kanalen.