En du elsker

’En du elsker’… Av Zentropa, den lader vi lige som om, at vi ikke så. Lad mig bare være ærlig – det er heldigt, at Biografklub Danmark halverer billetprisen.

En ny Zentropa produktion har set dagens lys, og som altid er det noget, jeg har glædet mig til. Denne gang blev filmen endda vist til en ekstra-ekstra-intim pressevisning i Zentropas egen klippesal, hvor vi kunne læne os komfortabelt tilbage i ekstravagante lænestole (Ålen og Trier værdige). Men ak, komforten blev hurtigt min modstander, da jagten efter substans og mening i ’En du elsker’ var dybt trættende. Filmens narrative struktur er ikke mere kompleks, end at du kender filmens forløb og slutning efter de første 15 min.

’En du elsker’ handler om den succesfulde svenske singer-songwriter Thomas Jacob, der bærer rundt på en sørgelig bagage fyldt med brændte broer, svigt og misbrug. Thomas Jacob dyrker ensomheden som et credo for livet, men dybest set er den et produkt af en barndom fyldt med svigt, hvor det at have mennesker tæt på livet er lig katastrofe. Thomas Jacob lever i Los Angeles, men er i Danmark for at indspille sit nye album, hvor også hans datter (Birgitte Hjort Sørensen) og barnebarn bor. Datteren er tydeligvis ikke et ønskebarn, og da en pludselig tragedie indtræffer, tvinges Thomas til at se sig selv dybt ind i sjælen og finde sin godt gemte empati frem. Kan og tør Thomas finde en plads i hjertet til et andet menneske? Det er filmens kerne.

Der koges suppe på… ja, både filmskabere, klicheer og humor.
Holdet bag ’En du elsker’ er et mesterhold indenfor dansk film og består udover instruktør Pernille Fischer af folk som Karen Bentzon, Janus Billeskov Jansen og manusforfatter Kim Fupz Aakeson. Forventningerne var store, men at de har haft andre visioner for filmen end kvantitet i produktionen ville overraske mig meget.

Manuskriptet er kedeligt og forudsigeligt. Filmens visuelle symbolik er patosbefængt og efterlader bestemt ingen tomme pladser. En personlig signatur fra instruktørens hånd er ikke at syne, og skuespillet mangler både nerve og passion og afføder ingen sympati for nogen af filmens tosomheder. Filmen forsøger tydeligvis at fremstå rørende og nærværende, men er mest af alt fraværende og ligegyldig. ’En du elsker’ formår ikke at skabe en stemning, man som publikum falder ind i, tværtimod er man konstant bevidst om sin egen akavede tilstedeværelse, hvilket bestemt ikke hjælpes på vej af en kikset og forceret humor.

Persbrandt løfter filmen
Én skuespiller præstation står tilbage som værende værd at fremhæve. Inspirationen til hovedrollen Thomas Jacob er spændende, og Mikael Persbrandt spiller en troværdig rockstjerne ala Steen Jørgensen og Leonard Cohen. Persbrandt er perfekt castet til rollen, og er en mand, der kan trække på personlig erfaring i sin fortolkning og skildring af Thomas Jacob. Efter et Nosferatu-interview med Pernille Fischer og manden selv, stod det også klart, at minus musikken kunne karakteren Thomas Jacob ligeså vel være inspireret af Persbrandt. Rockstjernerollen klæder Persbrandt, musikkens stemning klæder rockstjernen, men tekstuniverset klæder sandelig ikke filmen. Tina Dickow er kvinden bag teksterne, der fremstod så søgte og opsummerende, at de kunne have fungeret som en voice-over for filmen.

Hvor er kunsten i dansk film?
Er dansk film for monopoliseret og ensartet, og er der behov for frisk blod i branchen? Det er en ophedet debat netop nu, og desværre er ’En du elsker’ et tydeligt eksempel på den kritik: En ligegyldig, klichéspækket og kedelig film med masser af støtte fra den danske filmindustri. Det sidste grundet et anderkendt hold bag filmen samt flere af de største og mest i sæson skuespillere.

Halvvejs gennem filmen fandt jeg mig selv siddende i dyb kedsomhed, spejdende efter den mindste inspiration, nytænkning eller sympati for karaktererne… Mildest talt noget der kunne redde filmen fra at være en humorforladt, kommerciel kliché. Det var uden held. Filmen udvikler sig præcist som forestillet og runder de u-indløste forventninger af med en scene, der er ligeså spændende som den klassiske lufthavnsafslutning.

 

 

Se traileren til filmen her: