I begyndelsen var ordet, og af de skrevne ord på internet-dating opstår tre historier, der udgør filmens samlede fortælling. I afslutningen konstateres det, at ”Vi rækker ud efter kød og blod, og håber på svar”: Fællesnævneren for de tre historier er udlængslen, opbruddet med det velkendte, og håbet om at springet fra det sikre vil føre til det bedre.
Mens matematiklæreren og familiefaren Jørgen (Uffe Rørbæk) får udlevet sine fantasier med den godtroende Mark (Thomas Ernst), har Klaras (Karen Rosenberg) tungekys med en anden kvinde fatale konsekvenser for forholdet til Valde (Rune Tolsgaard). Thomas’ (Bo Carlsson) deroute fra tomgangsægteskabet med Gitte (Petrine Agger) katalyseres af hans cancerudbrud, og sammen med Anne (Mia Jexen) tror han, at han kan flygte fra hverdagen.
Sammenvævningen af de tre historier bliver desværre for vag til, at de sammen kan sende ét klart budskab. Thomas’ sygeplejerske taber en ske på en café så Jørgen må bøje sig ned og undgå sin kones blik, og samme sygeplejerske er hende, Klara udveksler mundvand med. Det er det, og det er desværre ikke tilstrækkeligt.
Til gengæld skal stor ros gives til filmens fotograf Charlotte Bruus Christensen. Hvor handlingen til tider fremstår mangelfuld eller gentagende, er billedsiden konstant indbydende og frastødende, stram og laissez-faire-agtigt tilgået, æstetisk oplyst og grim, grum, perfekt. På sammen måde som i ’L’étrange couleur des larmes de ton corps’, der vistes på dette års CPH PIX, overhaler billederne handlingen i ‘Det andet liv’.
En anden særegenhed er cast’et, der foruden de allerede nævnte også tæller en af Danmarks allerstørste skuespillerinder: Sofie Gråbøl. Rollelisten sender mindelser til Bornedals ’Fri os fra det onde’, der med Lasse Rimmer og Lene Nystrøm var sammensat, men netop velsammensat.
Ved filmens afslutning hænger handlingstrådene utilfredsstillende løse og overskygger den ellers modige kameraføring og det velspillende og velvalgte cast.