Træd væk fra dørsituationen! Anders Thomas Jensen har skabt et grotesk femhovedet monster med hareskår, som tager form i de fem brødre Gabriel, Elias, Josef, Franz og Gregor (hhv. David Dencik, Mads Mikkelsen, Nicolas Bro, Søren Malling og Nikolaj Lie Kaas).
Hele herligheden starter, da Elias’ og Gabriels afdøde far betror sig i en video af hans blege gamle ben, at han slet ikke er deres biologiske far, men at deres biologiske far er live og er en italiensk genetiker ved navn Elvio Thanatos. Gabriel får opstøvet Elvio til øen Ork, hvor turen snart går til – dog med en del ophold på vejen, da Elias er spontan onanist, og med sin evige afpillede toiletrulle i hånden må der gøres en del stop på vej “sydpå”. Ved ankomsten på Ork får de at vide, at Elvio “dødens pølse” Thanatos huserer sammen med sine tre sønner oppe på det gamle sanatorium. Mødet med de tre brødre bliver dog ikke så glædeligt som forventet. Dødens pølse er sengeliggende, og Gabriel bliver sønderbanket med industrigryder og en udstoppet knopsvane.
Et gok i nøden
Efter et fejlslagent første møde med den glade familie, gøres endnu et forsøg på genforening, som ikke uden en masse tæsk med diverse udstoppede dyr og en kagerulle ender med, at Gabriel og Elias bliver inviteret til at overnatte i sanatoriets osteværelse. Opholdet bliver dog ikke uden en masse alvorlige betingelser og kompromiser for brødrene. Udover at skulle dele hus med Noahs ark, og at der til Elias store fortrydelse kun er ét toilet i hele huset, så er 1. salen off-limits, da far ligger alvorligt syg, og den afspærrede kælder er off-off-limits, da der ellers trues med en nat i buret samt et par gok i hovedet med et styks uspecificeret udstoppet dyr.
Som brødre vi lyster
Elias lærer hurtigt, at han har mere til fælles med sine nye brødre, end han nogensinde har oplevet med nogen andre ude i verden, så meget endda at det inkluderer de seks gange om dagen med toiletrullen og et særligt syn på konfliktløsning. Gabriel har derimod sværere ved at falde til i de nye omgivelser, begrænset til en kørestol kan han ikke engang deltage i den daglige indendørs badminton doubleturnering, men det er fristelsen til at løse gåden om den sengeliggende Elvio på 1. sal og hans genetiske eksperimenter i kælderen, der trækker i hans nysgerrighed.
Træd væk fra dørsituationen, eller…
Anders Thomas Jensen har i sandhed kreeret et monster af Bibelske dimensioner. Der er scener af så grotesk morsom natur, at man er nær ved at falde af stolen, fx når de fem brødre slår løs på hinanden med udstoppede fugle, eller hvilke andre påfund deres helt igennem anderledes logik dikterer og accepterer. Humoren er godt sat op og introduceret igennem brødrene, og tillader den sindssyge logik, men til gengæld lader det til, at Thomas Jensen har ladet den groteske humor få totalt spillerum på bekostning af et genkendeligt univers med genkendelige karakterer og et sammenhængende narrativ. Det kunne skyldes, at der sigtes efter et mere internationalt publikum, der ikke kender til det danske humorregister og dets normale referenceramme.
’Mænd og Høns’ skal virkelig ikke have særligt mange andre tæsk end disse! Det føles som en film, man har gået og ventet på. Og selvom den spiller kendte melodier, så er det med fuldt orkester, og med sit usentimentale og groteske vanvidssprog tror jeg, at den – uanset om den bliver en stjernemagnet – hager sig fast i den danske kulturarv, som Anders Thomas Jensen allerede har sat sit stærke præg på.