Filmen ’Der Kreis’ er et dokumentarisk drama instrueret af Stefan Haupt (’Utopia Blues’, ’How About Love’). Handlingen centrerer sig om kræfterne bag et af verdens første magasiner Der Kreis (Cirklen), som henvendte sig til homoseksuelle mænd. Bladet opstod i starten af 1940’erne og fik igennem det næste årti 2000 abonnenter. Næsten halvdelen af disse boede uden for Schweiz’ grænser, hvilket betød, at disse måtte smugles illegalt ud af landet, da homoseksualitet var ulovligt flere steder. Ved hjælp af interviews, arkivmateriale, reportageklip og den bærende rekonstruerede historie, fortæller Haupt den sande historie om censur og pressefrihed, om (den svære) kærlighed, om modige mænd, og hvordan verden forandrede sig efter 2. Verdenskrig. ’Der Kreis’ vandt en Teddy Award for bedste dokumentarfilm ved Berlinalen 2014.
Som nyuddannet lærer ankommer Ernst (Matthias Hungerbühler) til Zürich for at påbegynde undervisningen på en pigeskole. For at opnå den fastansættelse han ønsker sig, må Ernst, udover at vise undervisningsmæssige kvaliteter, også være et godt eksempel for eleverne. Sidstnævnte viser sig vanskeligere end førstnævnte, idet Ernst hurtigt bliver vellidt blandt elever og kollegaer – men Ernst er homoseksuel. På trods af at frisindet i Zürich var større end i mange andre steder i verden, er Ernst nødt til at skjule sin seksualitet; i hvert fald overfor kollegaerne.
I Zürich opsøger Ernst redaktionen bag magasinet. I første omgang for at abonnere. Men han bliver hurtigt fascineret af bladets fortællinger og illustrationer, men frem for alt de baller som magasinet afholder. Ved et af disse baller møder Ernst den unge Röbi (Sven Schelker), som er sanger og drag. Modsat Ernst skjuler Röbi ikke sin seksualitet. Ernst forelsker sig hovedkulds i Röbi, men den unge sanger er både smuk og populær, og Ernst må kæmpe for hans opmærksomhed. Det lykkes dog, og de to indleder deres stormende forelskelse samtidig med, at de bliver mere og mere involverede i gruppen bag Der Kreis.
Historien fortælles på glimrende vis ved hjælp af interviews med de virkelige personer, fotos fra de oprindelige baller og suppleres med nyhedsklip fra tv-nyheder og aviser. Der Kreis møder nemlig stor modstand fra myndighederne. Magasinet er underlagt streng censur og holder sig derfor indenfor lovens rammer. Magasinet indeholdt ikke pornografisk materiale, men idet magasinet udkommer på tre sprog, og det lokale politi ikke kunne engelsk, var især dets oversættelse noget mere usømmelig end de tyske og franske versioner. Hvormed magasinets baller tiltrak gæster fra det meste af verden. Men magasinets succes bliver også begyndelsen på dets problemer. I forbindelse med ballerne opstår også en tiltagende strømning af italienske trækkerdrenge. Med prostitutionen kommer også kriminaliteten og derefter mord.
Politiet som har ladet magasinet fungere, trods indholdet, kan ikke længere godkende magasinets ekstravagante baller, og hvad værre er, myndighederne kræver adgang til magasinets abonnent-kartotek. Herefter følger en kamp for at undgå offentlig ydmygelse. Men også de historiske begivenheder omkring magasinet skildres; dets op- og nedture og blandt andet også effekten af pornografiens frigivelse i Danmark.
60 år efter begivenhederne giver de rigtige personer Ernst og Röbi deres vidnesbyrd. Det tager desværre lidt af spændingen omkring den rekonstruerede del. Men det rokker ikke ved, at ’Der Kreis’ er en fin kærlighedshistorie, som udspiller sig under svære vilkår. Men den er meget mere end det. ’Der Kreis’ er en vigtig og evig aktuel fortælling, om en verden som ganske vist er blevet mere tolerant i forhold til homoseksualitet. Men filmens problemstilling er i den grad nutidigt og emnet aktuelt – så sent som i oktober sidste år blev en biograf brændt ned i Ukraine af antihomo-demonstranter, fordi den havde ’Der Kreis’ på plakaten.