America’s Next Top Model – The Movie (men med mindre drama)
Den glamourøse modebranche er faktisk i virkeligheden overfladisk og kynisk. Det er der næppe noget nyt i, men den er alligevel forbundet med noget attraktivt og glorværdigt, hvor kun smukke, specielle mennesker er velkomne. Emma er tilsyneladende et af disse mennesker. I hvert fald rejser hun fra ligusterhække og tryghed ned til den parisiske modeverden, med alt hvad den indeholder af hippe mennesker, fester og luksus. På trods af sin slet skjulte usikkerhed bliver hun kæreste med en populær fotograf, og det åbner døre både professionelt og privat. Men branchen er fyldt af fristelser, og Emmas fodfæste smuldrer, efterhånden som hun bliver en del af miljøet.
The It Girl
Ligesom i hans debutfilm, ’10 Timer til Paradis’, bruger instruktøren Mads Matthiesen en førstegangsskuespiller, der kommer fra den branche, der portrætteres. Hvor det sidst var en bodybuilder, er det her den danske model Maria Palm, og det er klogt. Det er tydeligt at Palm har “det der”, der gør, at hun kan være på forsiden af Vogue, men ikke et bilka-katalog. Man tror på hendes photo-shoots, også dem, der går dårligt. Samtidig er det imponerende, hvor hurtigt hun kan smide alt kant og se så usikker og uskyldig ud, at man har lyst til at pakke hende ind i en dyne og stikke hende et Vi Unge-blad. Og eftersom hun er med i stort set samtlige scener, er det vigtigt, at hun rummer begge aspekter. Hun støttes af portrætteringen af modeverden, der måske ikke virker ligefrem original, men i hvert fald troværdig. Kontrasten mellem trygge, grå Danmark og smarte, farverige Paris bliver især skærende, da Emmas danske kæreste dukker uventet op og ligner en våd leverpostejmad ved siden af den muskuløse og stramtklædte stjernefotograf, spillet af Ed Skrein.
Da Ikaros blev sådan lidt skoldet
Filmen er fængende, og den rører ganske let nogle interessante spørgsmål omkring, hvordan vi og modebranchen definerer skønhed, og hvad der er i orden at gøre for at nå sine drømme. Alligevel bider filmen sig ikke rigtig fast, og den gør aldrig rigtig ondt. Selvom den indeholder byggestenene til mere kompleksitet, holder den sig til historien om en kvindelig Ikaros, der fløj for tæt på solen, men alligevel ikke tæt nok, vingerne blev kun en smule svitset, det går nok alt sammen. Filmen er interessant, men de dramatiske momenter filmen bestemt har, udnyttes ikke fuldt ud, og selvom det ender en smule åbent, så vil få nok gå fra filmen med et stærkt forandret billede af modeller eller modebranchen.