Cowboys og indianere er ganske vist blevet udskiftet med tyskere og bulgarere, men western-ånden gennemsyrer Valeska Grisebachs nyeste værk.
Genreleg er det nye sort. Instruktører har i de seneste år kastet sig over især horrorfilm og forsøgt at give dem deres helt personlige touch. En af anden af de klassiske genrer, western-filmen, er der også blevet pillet ved i ny og næ.
I denne ombæring er prærien blevet efterladt i USA, og i stedet danner en frodig floddal i Bulgarien ramme om det, der i bund og grund er en eksistentialistisk western.
Den tidligere soldat Meinhard (Meinhard Neumann) er med i et sjak, som skal bygge et vandkraftværk. Deres lejr minder om et minifort, og de nyder sommeren i det fremmede land med solbadning og svømning i floden. Meinhard er dog mere tilbageholden end de andre. Han gør sit job, men er mere interesseret i at komme i kontakt med de lokale i den nærliggende landsby.
Skønheden i det ukendte
Ganske som i de amerikanske forbilleder, er der et væld af skønne billeder. Solen bager ned på den gudesmukke natur, hvor Meinhard indtil flere gange stopper op og nyder nuet og udsigten. Fotograf Bernhard Kellers visuelle lækkerier er da også ganske appetitlige og meditative. Det er ikke Monument Valley, men mindre kan også gøre det.
Som en tysk kombination af Clint Eastwood og Kevin Costner er Meinhard Neumann en åbenbaring. Der er en sjældent set stoisk ro over ham, men samtidig fornemmes en dyb følelsesmæssig tumult lurende under overfladen. Det er meget imponerende, hvordan han og de andre amatørskuespillere i deres første filmroller optræder, som om de havde 40 film på CV’et.
Især Meinhards diametrale modsætning, den brovtende chef for sjakket, Vincent spillet af Reinhardt Wetrek, er en fornøjelse. Han er det tætteste, filmen kommer på en reel antagonist, og måden han strutter omkring i sin sorte lædervest er lige dele øretæveindbydende og fascinerende. Grisebachs evner som personinstruktør må siges at være intet mindre end fænomenale.
En bedre verden?
Filmen trækker lidt i langdrag til tider. Masser af konfliktoptrapning antydes, men den dingles mere som en gulerod lige foran publikum – ”Følg med lidt længere, så kan det være du får din belønning”. Resultatet bliver en anelse trægt på det område, men måden det bliver forvaltet på gør, at det er okay. I stedet for action bydes der på en fin, nærmest spirituel, dannelsesrejse, hvor det åndelige slægtskab mellem Meinhard og den lokale Adrian (Syuleyman Alilov Letifov) giver dybe indsigter i begge mænds liv.
Valeska Grisebach kanaliserer sin indre Terrence Malick og har skabt den mest interessante tyske film i mange år. Den spartanske men fængende historie i ’Western’ om at føle, at man ikke hører til i verden bliver supplereret af en imponerende billedside samt et vidunderligt ensemble, med læderhudscowboyen Meinhard Neumann som den store stjerne.