Wong Kar-Wais indtagende og smertefulde mesterværk om uforløst begær, skønheden ved nyfunden kærlighed og sorgen ved en misset mulighed har 20-års jubilæum. En nyrestaureret udgave kan nu ses i udvalgte biografer.
Lyt til det drømmende soundtrack mens du læser
’In the Mood for Love’ fortæller historien om Mr. Chow og Mrs. Chang der i 1960’ernes Hong Kong flytter ind i det samme tætbeboede lejlighedskompleks. Når de finder ud af, at deres respektive ægtefæller har en affære, bliver de kastet ind i hinandens liv da de prøver at gen-spille affæren. Men deres farlige leg begynder at smuldre, når tiltrækning og følelser kommer i klemme, og Hong Kongs sladder-klare befolkning begynder at stille spørgsmål.
Æstetisk smerte og voyeuristiske affærer
Det her er Wong Kar-Wai, når han er bedst og at se den på et stort lærred er noget, man ikke skal gå glip af. I den mørke sal og med det store billede bliver filmens sensuelle tekstur af lys og skygge der bades i kontrastfarver forstørret foran nethinden – som en film-projektor, der fanger dine dybeste minder i en drømmende og hjertegribende virkelighed.
Wong Kar-Wais æstetiske og rørende kunstrykke rammer vores alles dybeste frygt om ikke at være god nok i et kærlighedsforhold og om hvordan en indgroet fantasi overtager, når virkeligheden er for svær at forholde sig til.
En hyldest til filmmediet
’In the Mood for Love’ er et eksempel på, hvad man kan med film, som man ikke kan gøre med noget andet medie.
Det er en film sammensat af fragmenterede og intense blikke, lange gange, mennesker der løber op og ned ad trapper, rundt om gadehjørner, stående i dørkamme, kiggende på gennem vinduer, spejle, regn, tremmer.
Vi ser kun brudstykker af historien. Halvdelen af samtaleparret fra enden ad gangen. Som perverse naboer, lytter vi og smugkigger vi om hjørnerne og gennem vinduerne på et billede, der er ved at danne sig. Individuelt er det bjergtagende og atmosfærisk. Som en helhed bliver det til et portræt af intens længsel.
Den gennemgående brug af rød, sort og grøn skaber et film-noir-lignende natteliv, der beruser dig og bringer den røde sensualitet, den sorte frygt og den grønne jalousi til forgrunden og lader dig blive opslugt i et ocean af indtryk.
Soundtracket eller ledemotivet (originalt skrevet til filmen ’Yumeji’ i 1991) forstærker hovedrollernes hjertetunge længsel, intense tiltrækning og dybe ensomhed. Den konstante gentagelse og de fragmenterede tidsstykker, intensiverer den gruende ængstelighed, og sjæleangst, når vores elskende ikke tør sige til sig selv eller hinanden, at de elsker.
Levende poesi
Hovedrollerne er spillet af to overjordiske skønheder med Tony Leung (Mr. Chow), der minder dig om de gamle stumfilmsstjerner, og Maggie Cheung der spiller Mrs. Chow i hendes ikoniske cheongsam kjoler, der fortryller og bringer drømmende frem på skærmen.
Wong Kar-Wai har skabt et tidsløst mesterværk der rører den universelle længsel efter kærlighed, intimitet og tilslutning, som vi alle føler, og den dybe medfølelse og angst for at nå det, inden det er for sent.
’In the Mood for Love’ er poesi på film. Og ligesom poesi er det svært at forklare. Det skal bare opleves. Så skynd dig i biografen og lad dig blive opslugt af farver, længsel og uforglemmelig musik. Du vil ikke fortryde det.