Gamle eventyr om udyr og prinsesser virker uforeneligt med gamingkultur, men i denne animationsfilms verden er intet umuligt, og intet har længe været mere fortryllende, heller.
Den indelukkede, generte teenagepige Suzu lever et glansfyldt liv på internettet, med et alterego der kan alt det, hun aldrig ville drømme om at gøre i sit virkelige liv.
I den virtuelle verden U hedder hun Belle, og er lidt af en kendis. Men ”Open World”-spillets perfektion bliver hurtigt bristet af brugere, der prøver at kontrollere det og indføre hårde regler og politikraft. Og dette inkluderer at jage en mystisk skikkelse, i form af en drage med ar på ryggen, som alle higer efter at kende identiteten på.
Dette er en fortælling der kommer fra Mamoru Hosoda; oliemaler, instruktøren bag ’Wolf Children’ og ’Mirai’, medstifter af Studio Chizu og tidligere ansat hos Studio Ghibli, et af de mest kendte animationshuse i hele verden.
Måske er det ikke tydeligt at ’Belle’ er baseret på en historie vi alle kender, og måske er den langt fra en kærlighedshistorie mellem en prinsesse og et monster. Men filmen formår at bevæge sig langt ud af eventyrets rammer, og skabe et fortryllende univers der kan stå alene, lige så meget som den hylder dens kildemateriale.
Eventyret under revision
Hvis det ikke var tydeligt nok i forvejen, så er denne animationsfilm mange ting: det er et eventyr, det er en historie om identitet, og det er en kærlighedshistorie.
Som anmelder gik jeg ind uden meget anden viden end at ’Belle’, som man nok kan høre på navnet, er en moderne fortolkning af ’Skønheden og udyret’. Jeg blev væltet omkuld i biografsædet og taget ind i en verden af kaos, og en forvirrende og farverig version af internettet, som står i direkte kontrast med filmens virkelige verden.
Hovedpersonen Suzus eksistens sker i mættede farver og stille omgivelser, hvor hun isolerer sig selv fra sine venner og far, lige siden hun mistede sin mor.
Da hun hører om et onlinespillet U, bevæger hun sig nærmest ind i et separat univers. Gemt bag en prinsesselignede avatar får hun en selvtillid hun aldrig har kendt før, hun tør synge igen, noget som hun stoppede med efter sit tab. Filmen følger altså den unge piges rejse mod at finde sit mod og tage kontrollen tilbage over sit eget liv.
’Belle’ er ikke en kærlighedshistorie i den typiske forstand, specielt ikke den vi kender fra Disney- eventyret. Men referencerne er tydelige fra det dunkle, faldefærdige slot, hvor uhyret skjuler sig, til roserne der omfavner heltinden. Historien hyldes på smukkeste vis, men giver samtidig plads til at filmen kan være så meget mere end det.
Filmisk kærlighedsbrev
Hosodas filmografi viser ikke kun skønheden og alsidigheden i hans arbejde indenfor film og animation, men er også en livslang hyldest til sin familie. Fra ’Summer Wars’ og ’Wolf Children’ som minder om hans mor, til filmen ’The Boy and the Beast’ som en gave til hans søn, og nu bærer ’Belle’ traditionen videre.
Filmen og heltinden er inspireret af hans egen datter, og med blot lidt kendskab til hans værker, er det tydeligt, at hans forståelse af livet, at vokse op i en verden der konstant ændrer sig og den kærlighed han vil give videre til sine børn, er unik.
’Belle’ vil sprænge dine forventninger til eventyr og kærlighedshistorier, og giver dig utalligt meget mere end du går ind til. Filmen skaber et univers hvor magi og ”de levede lykkeligt til dages ende”, kan eksistere på lige fod med budskaber om cybersikkerhed, identitetskrise, depression og frygten for at blive voksen.
Kan den her film virkelig gøre alt det, spørger du sikkert, og ja, det kan den. Uanset hvad du tror du går ind til, er det en oplevelse du sent vil glemme.