Af Dorte Winkler
The Kids Are All Right er et lunt og humoristisk kig ind i en lesbisk familie i den amerikanske middelklasse, som pludselig konfronteres med den mand der har doneret sæd til de to børn parret har. Skildring af parforhold og familie frem for seksualitet er filmens sympatiske udgangspunkt, godt parret med gode grin og gribende stunder.
Det lesbiske par Nic og Jules (Annette Bening og Julianne Moore) har to store børn, Joni og Laser (Mia Wasikowska og Josh Hutcherson), som har samme sæddonor men hver sin mor. Med den 18-årige Jonis snarlige afgang til college står familien overfor en forandring, som sætter en del ting i perspektiv. Ikke mindst da lillebror Laser tigger Joni om at opsøge deres fælles bio-dad nu hun er blevet 18, og da Paul (Mark Ruffalo) efterfølgende dukker op på scenen og begynder at spille en ikke ubetydelig rolle i og for familien.
Filmens absolutte force er castingen. Det er en særlig fornøjelse at se to af Hollywoods smukke kvinder spille de upolerede, usminkede lesbiske ”moms” i et forhold der er nogenlunde så metaltræt som det kan forventes efter en ca. 20 års samliv med børn, karriere, hus og hjem og ikke mindst kompromiser. Men også et forhold hvor kærligheden er intakt selvom seksualiteten er blevet lidt mat og der mindst skal en voksenfilm på dvd til at sætte fut i noget. Fødselslægen Nic (Bening) er glad for rødvin, måske lidt for glad, og går meget op i at børnene sender takkekort og i det hele taget holder på formerne. Jules (Moore) har været den hjemmegående mor, der føler sig lettere forsømt i forholdet og nu prøver at få gang i en karriere som landskabsarkitekt.
Men allerstærkest står Mark Ruffalo, som endnu engang tager kegler på det hvide lærred – han kan efterhånden sælge en film helt alene. Med et lettere krøllet udseende, er han den yderst afslappede Paul, livsnyder, megaviril, men selvfølgelig unattached, som triller ind på sin motorcykel helt cool med at få to halvvoksne børn serveret på et sølvfad. Det er ikke bare at Paul er Mand, men at med sit økogartneri og restaurant, står i diametral modsætning til Nic og Jules’ småborgerlige liv, og så at han på ingen måde matcher den profil som han har i sæddonorregistret – der er med andre ord sket meget siden han ”leverede” som 19-årig. Mia Wasikowska som viste stort talent i HBO serien In Treatment (med Gabriel Byrne) kunne man godt have ønsket sig havde fået lidt mere at rive i med sin karakter, men hende og Josh Hutchersons lettere bedøvede teenagerbror Laser, beviser at disse kids ER all right.
Historien er morsom, varm og kærlig, men bestemt ikke uden overraskelser og alvor, og lægger sig dermed i god forlængelse af andre gode amerikanske independent film, som Little Miss Sunshine og Juno. Dog er The Kids Are All Right ikke helt så skæv, helt så følsom og helt så gribende, som de førnævnte, men alligevel et dejligt selskab at være i nu hvor efteråret sætter ind og biografen er et godt ly for regnen.