Af Dorte Winkler
Husker du Supersize Me? Dokumentarfilmen hvor instruktøren Morgan Spurlock satte sig for at udforske og dokumentere følgerne af udelukkende at spise mad fra McDonald’s i en periode på 30 dage? Spurlock brugte ikke bare sig selv som forsøgsperson, hans undersøgende journalistik fik en slags hands-on karakter som sammen med den underholdende, lette, stil, de private, men ærlige observationer (man husker fx kærestens beklagelse over det skrantende sexliv) og de slående konsekvenser ved forsøget skaffede Spurlock en Oscarnominering i 2005.
Morgan Spurlock nyeste filmprojekt/forsøg er heldigvis at finde i nogle af landets mindre biografer. Filmen har en helt overdrevet lang titel: POM Wonderful Presents: The Greatest Movie Ever Sold – som for nemheds skyld kortes ned til The Greatest Movie Ever Sold. Og hvad er det så for en størrelse? Og hvem er POM Wonderful tænker du måske. Ja, det får du svar på hvis du ser filmen, men her kan det sagtens afsløres at POM Wonderful er firmaet bag en læskedrik lavet af 100 % ren granatæblejuice. Og hvorfor præsenterer de så Morgan Spurlocks film? Det gør de, for det har de betalt for – altså for at få deres navn i filmtitlen og dermed maksimum exposure, som de siger derovre hvor alting er til salg. Hmm. Ja.
The Greatest Movie Ever Sold handler om reklameindustriens indflydelse på skabelsen af film ved at stå for en stor del af finansieringen, og dette afdækkes ved at netop denne film skal finansieres fra ende til anden af netop reklamer eller brands, som er et ord der går igen og igen filmen igennem. Filmen om at finansiere filmen ER altså filmen – og det kan godt føles lidt spøjst når den slutter, for man tænker faktisk: Nå – hvornår begynder filmen så?
Som i Supersize Me sætter Spurlock igen sig selv i forsøgsstolen som en filmskaber der er ude og skaffe penge til sit nyeste filmprojekt og det gør han sit eget navn og integritet som indsats – hans eget brand så at sige. Reklameindustrien skyder som bekendt gerne penge i film, under mange, mange betingelser godt nok – men hvordan sælger man en film når man tidligere har lavet en kritisk film om en global gigant som Mc D? Det er ganske underholdende at følge med i, og der er en afdæmpet ironisk tone i filmen, som især kontrasteres af reklamefolkenes selvhøjtidelighed, og ikke mindst Spurlocks tolkning af sine reklameforpligtelser er rigtig morsomme.
The Greatest Movie Ever Sold handler altså om den (alt for) magtfulde branche bag filmbranchen og de omkostninger det har at være nødsaget til at lukke reklameindustrien indenfor i den kreative proces. Men får Spurlock egentlig afdækket noget med sit nyeste dokumentarstunt? Ja det gør han. Men han afdækker nok mest hvor stor magt reklameindustrien har, frem for at afdække noget decideret nyt – lidt ligesom enhver i forhold til Supersize Me næsten kunne sige sig selv at det umuligt kunne være sundt at spise mad fra McDonald’s i en måned. Men, selvom Morgan Spurlocks tilgang til sine dokumentarfilm forbliver i den underholdende ende, trods emnets seriøsitet, maner The Greatest Movie Ever Sold alligevel til eftertanke og bekymring. Og som en bonus kan man i øvrigt fornøje sig over reklameindustriens evige talent for at re-name tidligere begreber så de nærmest lyder helt sobre – tag fx det gode gamle ord product placement – det hedder nu brand integration! Ak. Det er vist et kamp der ikke kan vindes.