Af Natalie Useche Storm Logan Thibault (Zac Efron) er netop hjemvendt fra sin tredje tjenesteperiode i Irak med et fotografi. Dette fotografi af en kvinde bliver hans skytsengel idet en bombe, der ellers ville have dræbt ham på stedet, sprænger mens han er ved at samle det op.
Udover at sidde tilbage med traumatiserende oplevelser fra krigen har han nu også et mysterium der skal opklares; hvem er denne kvinde? Logan tager ud for at finde hende og kvinden viser sig at være den lyshårede Beth (Taylor Schilling) fra Louisiana der ejer en hundepension og tilfældigvis søger en medarbejder. Logan der bliver fortryllet af Beths charmerende umiddelbarhed og smukke ydre takker ja til jobbet uden at afsløre hans egentlige agenda med turen til Louisiana. Denne identitets forveksling er almindelig for sådanne romcoms/romdrams som The Lucky One nu engang er. Sukkersød musik opstår mellem arbejdsgiver og medarbejder hen over den sommer hvor også Beths forbindelse til krigen afsløres.
The Lucky One er filmatiseringen af Nicholas Sparks roman af samme navn fra 2008. At filmen er baseret på et værk af den amerikanske forfatter der også har skrevet bøger som A Walk to Remember, Dear John og The Notebook ses tydeligt da de alle indeholder mange af de samme problemer og tematikker. Lige fra det indledende voice-over omhandlende skæbnen og den svage berøring af religion til den jomfruelige kvinde overfor den stærke stilfærdige mand der alt sammen udspiller sig i landlige amerikanske omgivelser.
Udover at være forudsigelig af en Nicholas Sparks film at være er den også forudsigelig af et amerikansk kærligheds drama at være. The Lucky One er et bud på et drama med Hollywoods klassiske kausalitets principper i fuld udnyttelse samt en film hvor alle de klassiske elementer fra en kærlighedshistorie indgår.
Identitetsforvekslinger bliver oftest brugt til at skabe et brud mellem de to implicerede og når forvekslingen bliver opdaget bliver dette oftest et altafgørende punkt for historiens videreudvikling og kan have grelle konsekvenser for hovedpersonerne. Idet problemet i The Lucky One ikke er særlig stort at Logan har et billede af Beth inden han møder hende) kan afsløringen ikke have dramatiske udfald hvilket får en til at undre sig over hvorfor det overhovedet skulle med.
De største problemer med filmen stammer egentlig fra bogen da historien bare ikke egner sig lige så godt til skærmen som Sparks’ tidligere romaner gjorde. Selv Sparks tilhængere vil savne storslåede scener om den altopslugende kærlighed som man kan finde i The Notebook og Message in a Bottle
Dog er filmen den smukkeste Nicholas Sparks film lavet. Naturområderne og efterårsfarverne hjalp en del, men derudover gjorde kameraføringen og klipningen selv en kissing-in-the-rain-scene medrivende.