Af Dorte Winkler
A Single Man handler om ”a single day” i den 52-årige britiske universitetsprofessor George Falconers liv, otte måneder efter han har mistet sit livs kærlighed, Jim, i en ulykke. Denne dag har George besluttet sig for at gøre en ende på sin personlige krise, sorg og generelle mismod overfor livet efter ulykken. Som dagen skrider fremad mod aftenens planlagte selvmord, følger vi George gennem dagens hændelser, en god blanding af nye spændende mandlige relationer, dagligdags trivialiteter og længselsfulde flashbacks til tiden med Jim.
Omkring George er der også krise. Vi er i Los Angeles i 1962, Cubakrisen er under kraftig opsejling og spejler fint det kaos og den uvished, der ikke bare findes i George, men også ulmer i det amerikanske præ-1968 samfund, hvor ungdommen er plaget af store spørgsmål og et behov for sandhed og forandring. Også Georges gode veninde og ”fellow Brit” Charlie (Julianne Moore) plages af indre spændinger, både seksuelle og dem der skyldes livet som en stækket kvinde, der har udtjent sin rolle som mor og hustru. Især den unge studerende Kenny, som spilles af Nicholas Hoult – drengen i About a Boy – synes at trænge igennem til George på denne afgørende dag med sin insisteren på at gøre ham selskab. Muligheden for at en ung smuk mand kan give George troen tilbage på livet opstår, men om det så også er det der sker må man i biografen for at finde ud af.
Modedesigneren Tom Ford debuterer som instruktør med A Single Man og det er tydeligt at det er en mand med øje for både design, detaljer, stemninger og stil der står bag A Single Man, som udover at være et seriøst drama også er et lækkert og mættet tidsbillede af de tidlige 1960’ere, som nu er en forgangen verden af nærmest antikvarisk karakter. Det var dengang kvinderne havde hår i bikubefrisurer, de studerende røg til forelæsningerne og der var endeløse cocktail partys blandt naboerne på vejen.
Colin Firth er mest kendt i kvindekredse for nogle førsteelsker roller i BBC serien Stolthed og fordom og i Bridget Jones’ Dagbog, men det glemmer man hurtigt alt om, for Colin Firth er fremragende som den reserverede, men følsomme George, som man med smerte i hjertet følger gennem denne svære dag. Der opstår nogle ganske særlige øjeblikke i filmen, når kameraet bliver til Georges øje, der med et kærligt, æstetisk og blidt seksuelt blik kærtegner de unge mænds læber, øjne og bare overkroppe, og vi føler os i det hele taget tæt på George filmen igennem. Firth har da også lige høstet en pris som bedste mandlige hovedrolle på filmfestivalen i Venedig, og var også nomineret til en Golden Globe, hvor også Julianne Moore, helt fortjent, var nomineret.
Filmen homoseksuelle tema er underordnet filmens andre temaer om sorg og ensomhed, hvilket blot er med til at understrege at homoseksuel kærlighed ikke adskiller sig fra andre typer kærlighed. A Single Man er en rolig og eftertænksom film med et passende mål tristesse over sig, men det er også en film med humor – og det er en smuk, og meget æstetisk, film. En film som har nok i sig til at den kan ses mere end en gang.
5 ud af 6 stjerner