”Tredje gang er lykkens gang,” må folkene bag ’After We Fell’ have tænkt. ”Tredje gang laver vi en god film.” Men ak, tredje gang gentager blot de tidligere films skævvredne kærlighedsideal.
‘After’-filmene arbejder med dybsindig symbolik. I første film går Tessa (Josephine Langford) klædt i hvidt, lige indtil den dag hun ikke længere er jomfru, og i treeren, som netop er landet i de danske biografer, er den ellers mørkhårede skuespiller pludselig blond, fordi – let’s face it – blondes do have more fun!
Hold op, hvor Tessa har det sjovt. College er legende let, hun har et godt job, gode venner, langt bølget hår, en lækker lejlighed, og så har hun Hardin (Hero Fiennes Tiffin). For første gang går det godt for det umage par, men der skal ikke meget til at vælte læsset, for Hardin er og bliver Hardin, og det er besværligt.
Kill nogle af your darlings, please!
Mit skrabede resume er ikke et forsøg på at skabe spænding. Jeg kunne ikke, om det så gjaldt mit liv, fremtvinge en mere præcis beskrivelse. ’After We Fell’ er en af de mest rodede film, jeg nogensinde har set.
Det handler vist om, at Tessa får tilbudt sit drømmejob (for når man er kæreste med chefens søn, kan alt jo lade sig gøre). Der er bare lige den hage ved det, at jobbet ligger i Seattle, men Hardin kan ikke lide Seattle og vil hellere flytte til London. Det er dog hurtigt glemt, for Tessas far vender tilbage, og ham kan Hardin heller ikke lide, ligesom han i øvrigt heller ikke kan lide sin egen far. Men pludselig kan Hardin godt lide både sin egen og Tessas far, og pludselig vil han gerne flytte til Seattle, og så er der noget med et sommerhus, en båd, en smuk tjener, utallige slåskampe, en gammel flamme, alkohol, utroskab, jalousi, en hjemløs, NYC, et engelsk bryllup, nye forældre, løgne, sex, boksning, en isterning og barnløshed.
Scenerne hænger ikke sammen, tidslinjen er rodet, og der bindes ingen sløjfer på noget som helst. Det er, som var filmen baseret på allerførste udkast til allerførste synopsis til en meget lang film.
Knastør treer
Samtlige ‘After’-film er baseret på bøgerne af samme navn, der startede som fanfiction på onlineforummet Watpad.com. Fanfiction har det med at blive noget snavset noget, hvorfor ‘After’-bøgerne altid er blevet set som teenagernes pendant til de voksnes ’Fifty Shades of Grey’.
Der er dog ingen grund til at få helt røde ører eller købe billet i forklædning, for ’After We Fell’ er med god grund tilladt for alle over 11 år. Filmens eneste udpenslede erotiske scene er den, hvor Hardin efter et skænderi rører Tessas – hold nu fast – kraveben med en isterning. I takt med at isen smelter, tør Tessas hjerte op, og hun kan ikke længere holde fingrene for sig selv.
Det er imidlertid ganske nemt som seer at holde sig fra både Tessa og Hardin, for det er umuligt at blive bare en hundrededel så våd som det famøse kraveben, når enhver sexscene er bygget op på samme måde: et kondom fra natbordskuffen, to-tre minutters ren penetration, og så er dén ellers hjemme – for Hardins vedkommende i hvert fald.
Hverken biografgænger eller Tessa får synderligt meget ud af det, men den kvindelige hovedrolle klager ikke, for efter hver en usexet sexscene opfører hendes kæreste sig nogenlunde tåleligt de næste fem minutter. Og når Hardin er glad, så er Tessa det også. Og det er nok faktisk min største anke mod filmen.
Hollywood, tag ansvar!
At Tessa og teenagere verden over har forelsket sig i den britiske bad boy, har jeg lidt svært ved at forstå. Og hvad jeg slet ikke kan begribe er, at manuskriptforfatterne i Hollywood for tredje gang har fået lov at trække et skævvredet, potentielt farligt forholds-ideal ned over hovedet på uerfarne unge.
Tessa og Hardin er på alle tænkelige måder så ubeskriveligt dårlige for hinanden, og deres historie taler ind i en fortærsket, forkert forestilling om, at et forhold, der er noget værd, skal gøre ondt – og helst hele tiden. Kun sådan ved man, at kærligheden er ægte.
Tessa lader forblændet sit liv styre af Hardins luner. Hun lader sig kontrollere af en fyr, der sjældent er glad på hendes vegne, er sygeligt jaloux, banker løs på alle og enhver, og som nægter at tale til hende i et helt døgn, fordi han har drømt, at hun var sammen med en anden.