I en ung alder har skuespillerinden med de store Bambi-øjne gjort noget af et indtryk i filmverden. Og hvis du ikke har haft fornøjelsen af hendes gådefulde performances, så er det med at komme i gang.
Nosferatu gør status på film- og serieåret der gik. Denne gang kigger skribent Lennon Dikov på ét af 2010’ernes stjerneskud, når de fremhæver 3 film med Anya Taylor-Joy.
Den britisk-argentinske skuespillerinde, Anya Taylor-Joy, har gjort sig bemærket i 2010’erne.
Og med sine karakteriske ansigtstræk og hendes positive natur i presseinterviews, der skiftes ud kolde, hemmelighedsfulde blikke på skærmen, stormer hun fremad, uden nogle tegn på at stoppe.
Som en, der allerede var fan fra hendes første film, er det mit bud, at hun ikke blot det nu foregåede dekade, men også det nyankomne årtis stjerneskud.
Hun har i stor stil bevist sit potentiale. Og selvom filmografien ikke bugner, og forhåbentlig langt fra er færdiggjort, er der særligt tre roller, hvor hun skinner igennem.
3) ‘The Witch’
Robert Eggers’ ‘The Witch’ (instruktøren som dette år gav os galskab i ’The Lighthouse’) viser os Taylor-Joys allerførste lys i rollen som Thomasin.
En familie, drevet ud af samfundet, plages af gruopvækkende, mystiske hændelser, og de nervepirrende oplevelser forstærkes af den unge skuespillerinde, der leder plottet med lige dele nysgerrighed og fornægtelse af de tragedier, hun rammes af.
Mens karaktererne alle er samfundets sorte får, så er Thomasin selv det sorte får i sin egen familie.
Hun må bøje sig for sine forældres manglende omsorg, der i stedet hældes over hendes søskende, og den ensomme tilværelse driver kun den unge pige tættere på at opdage ondskaben, der lurer ude i skoven.
Anya Taylor-Joy er i ’The Witch’ i høj grad blevet en af det sidste årtis nye, og mest forrygende, final girls. Hun drives af en oprørsk ånd og en skepsis, der måler sig med den galskab, der hviler under overfladen.
2) ‘Thoroughbreds’
Thrilleren fra 2017 er ikke en af skuespillerindes mest kendte værker, og det er noget af en skam.
Den lunefulde film kan bedst beskrives som et møde mellem ’American Psycho’ og ’Heathers’, hvor Taylor-Joy spiller den stinkende rige Lily.
Lily og veninden Amanda (Olivia Cooke, ’Ready Player One’) forenes trods deres forskelligheder over den utilfredshed, de begge har med deres tilværelser. Og sammen udtænker de en plan om at skille sig af med Lilys stedfar, som er en torn i hendes ellers perfekt liv.
I ’Thoroughbreds’ skiftes sataniske væsner og småsamfundets overtro ud med en nervepirrende og klinisk stilhed, og Anya Taylor-Joys gådefulde bitchface giver kun hints om de tanker og følelser, der ligger bag karakteren.
Endnu en gang skræmmer hun, om ikke mere i sine forrige værker, med et koldt og nådesløst blik. Og hun passer ind i den kyniske teenagepige rolle – måske lidt for perfekt.
1) ‘The Queen’s Gambit’
Netflix’ miniserie blev en af 2020’s mange overraskelser – hvem skulle dog vide, at så mange seere ville blive besatte af skak?
Og skuespillerindens udgang af året sætter hende i en af sine stærkeste roller som Beth: Forældreløs, misbruger og vidunderbarn.
Da den unge kvinde adopteres af en alkoholisk kvinde og hendes fraværende ægtemand, har hun allerede lært at livet langt fra er lutter lagkage. Og efter at have forladt det religiøse børnehjem vil hun gøre alt for at dyrke sin passion for skakspillet.
Det medfører rigdom, men også et styrtdyk ned i stoffernes favntag, og hendes kontrollerende natur vises for alvor, når hun gang på gang besættes af at slå alle konkurrenter, der kommer hendes vej.
Taylor-Joy er en fryd, og det karakteriske ansigt er som skabt til rollen, hvor man tydeligt kan se maskineriet i den unge piges hoved gå på arbejde – og trues med et sammenbrud.
Og når skuespillerinden elegant flytter en skinnende skakbrik, skubber hun gang på gang til blusset i sin unge karriere. Der er ikke meget tvivl om at hun er kommet for at blive.