Af Christian Grunert Pedersen
En gang imellem vil vi anmeldere bare gerne overraskes og uden tøven lade os overgive, når en ung debutant i den grad vover pelsen, som Nicolo Donato har gjort det i denne film.
Genremæssigt er Broderskab en klassisk tragisk kærlighedshistorie, om det umulige forhold mellem to danske nynazister. Det vil være oplagt at sammenligne denne film med amerikanske ’Brokeback Mountain’ – med et snert af ’American History X’, og det skal absolut forstås som en stor ros, da begge disse film jo var ganske fremragende. Men denne film er i modsætning til sidstnævnte, ikke særligt insisterende, ej heller særligt interesseret i årsagerne til nazismens fremkomst i disse små miljøer. Dertil er der lagt et meget større fokus på forholdet mellem de to mænd. Den er holdt i et naturligt tempo, hvor diverse subplots helt er droppet, for at vi til gengæld kan komme helt tæt på hovedpersonerne.
Det kræver så naturligvis, at skuespillet kan stå sin prøve, og det kan det heldigvis. Fotografen Laust Trier Mørk skal også have stor ros for sit arbejde med denne film, der er med til at løfte den æstetiske oplevelse endnu mere.
Filmen lægger hårdt og kontant historiens præmisser ud, først med en scene, hvor Jimmy (David Dencik) er involveret i en brutal hate crime mod en homoseksuel mand. Den unge Lars (Thure Lindhardt) bliver samtidig fyret som sergent – efter at han angiveligt har lagt an på en underordnet. Ydmygelsen efterlader Lars dybt frustreret, og oplevelsen mildnes ikke ligefrem af den manglende forståelse, han får fra sin kontrollerende mor og lige så passive far.
Efterfølgende er Lars af uransagelige årsager havnet i et nazistisk rekrutteringsmøde, organiseret af den lidet joviale formand ’Tykke’, spillet af Nicolas Bro. Han ser et stort potentiale i den veltalende Lars, der i første omgang reagerer med foragt mod Jimmy og de andre skinheads holdninger. Men Tykke er overbevist om, at de største kritikere kan vise sig at blive de mest loyale. Selvom det er Jimmys bror, Patrick (Morten Holst), der står til at blive næste nye medlem, tager Lars den ledige plads til stor frustration for Jimmy, der aldrig har brudt sig om ham. Tykke vurderer, at de to måske vil have gavn af at tilbringe lidt tid sammen, så han sender Lars i sommerhus med Jimmy, som får til opgave at undervise det nye medlem i nazisme. Og så er scenen ellers sat.
Broderskab er et anderledes og vellykket greb på en ellers ukendt verden af politisk vold, hvor den atypiske historie ikke skygger over personernes foruroligende adfærd overfor indvandrere og homoseksuelle, selvom Nicolo Donato tydeligvis hellere vil fokusere på det særlige kammeratskab blandt de yderligtgående unge – hvilket også virker til at være den afgørende pointe, nemlig at det nynazistiske tankegods aldrig vægtes højere end venskabet. Det er der kommet en storslået filmoplevelse ud af. Den modige instruktør har ganske vist nogle få logiske koks i sit manuskript, men det betyder ikke noget. For både det scenografiske, det billedmæssige og skuespilpræstationerne er uovertrufne.
5 ud af 6 stjerner.