‘Colette’ er historien om en kvindes kamp ud af sin mands skygge, samt hendes kærlighedsforhold med en transmand.
Dette franske periodedrama er skrevet af instruktør- og ægteparret Wash Westmoreland og Richard Glatzer. Parret har senest skrevet og instrueret den oscarvindende ‘Still Alice’. Westmoreland var desværre alene om at instruere ‘Colette’ da Richard Glatzer døde af ALS i 2015.
My name is Claudine
Filmen handler om den unge kvinde Sidonie-Gabrielle Colette (Kiera Knightley) som bor på landet med sine forældre i slutningen af 1800-tallet. Hun forelsker sig med den 15 år ældre Willy (Dominic West). En doven forfatter som outsourcer sine skriverier til ansatte. Han får også hvervet Colette til sin skrivefabrik, og hendes bøger om Claudine får kæmpe succes i hans navn. Willys kæmpestore ego gør det svært for hende at komme ud af hans skygge.
Kvindekampen er i fokus, og selvom den foregår for over 100 år siden, er diskussionen ligeså relevant nu. Kvinders stemme undertrykkes stadig. Denne film løser ikke noget, men er et skridt i den rigtige retning. Jeg savnede mere af Colettes kamp mod systemet, men der fokuseredes mere på kampen mod Willy. Den rigtige Colette blev politianmeldt efter en lidt for vovet optræden med sin elsker, transmanden Missy.
I live in Montigny
Jeg kendte ikke til Colette på forhånd, men jeg føler, at jeg kender hende bedre nu. Hun levendegøres af flotte kostumer og ikke mindst Keira Knightley. Overgangen fra naiv landsbypige, til en viljestærk forfatter/skuespiller leveres til perfektion.
Overfor hende er Dominic West, mest kendt som McNulty i ‘The Wire’. Han spiller arketypen på, hvad der er galt med os mænd. I det ene øjeblik en egoistisk, utro skiderik. I det næste en charmerende, sølvtunget redaktør. Jeg forstår Colettes forelskelse i ham, men på samme tid hader man ham.
I shall probably not die there
Det er ikke kun kvinder, som mangler en stemme. Filmen skildrer også LGBTQ+personer. Colette var selv biseksuel og havde et længere forhold til transmanden Missy. Disse forhold bliver dog ikke problematiseret særligt meget i forhold til kvindekampen. Filmens fokus er kvinders rettigheder og den lægger op til debat i forhold til #metoo-bevægelsen. Det er okay at fokusere på en af de to bevægelser, men med en person som Colette, ville det have været relevant at fokusere mere på LGBTQ+bevægelsen.
Debatværdien af filmen kan diskuteres. Colettes biseksualitet sker i baggrunden. En dybere fokus på hendes følelser omkring det kunne have været interessant. Der præsenteres ikke noget vi ikke allerede ved, men den introducerede mig til en historisk, sej, kvindelig forfatter, og det gjorde den skide godt. Wash Westmoreland har klaret det rigtig godt, selv uden sin sædvanlige med-instruktør Richard Glatzer. Et klart must see for fans af kvinder, periodefilm eller biopics.
Copyright: Scanbox Entertainment