Der er noget galt i Danmark, men i det mindste ikke ligeså meget som i Ulaa Salims debutfilm (endnu).
Han har lige sagt farvel til sin kæreste og begynder at låse sin cykel op, mens hun forsvinder ned ad trappen til togene på Nørreport Station.
Et højt brag sønderriver den til sammenligning stilfærdige gadelarm.
Flammer og røg vælter ud ad trappenedgangen. De såredes smerteskrig dominerer nu lydbilledet og vidner om bomben, der eksploderede på S-togs-perronen.
Kæresten skriger ikke, død som hun er.
Med 26 ofre er det Danmarks største islamistiske terrorangreb. Et angreb, der ender med at blive katalysator for en uhyggelig politisk højredrejning og omfattende radikalisering på fløjene. Et år efter terrorhandlingen er Danmark på vej imod det mest afgørende folketingsvalg siden 1930’erne.
Således udspiller anslaget sig til ’Danmarks Sønner’, en dystopisk vision om et Danmark i en ikke så fjern fremtid. Bagmanden er debutinstruktøren Ulaa Salim, der med sin politiske thriller bringer en veludført, kontroversiel og særdeles relevant fortælling om radikalisering, afmagt og nationalisme til det store lærred.
Danmark anno 2025
Den stærkt højre-nationalistiske Martin Nordahl står til at blive statsminister, da hans nystiftede parti ’National Bevægelsen’ spås en historisk jordskredssejr. Blandt vælgerskarens muslimske mindretal breder uroen sig, efterhånden som racistiske overgreb, eksklusion og hatecrimes stiger i intensitet på ryggen af Nordahls popularitet.
Lammet af frustration synker den 19-årige Zakaria langsomt dybere ned i radikaliseringens kviksandspøl: noget må gøres! Under ledelse af den mystiske Ali åbner makkerparret for en Pandoras æske, der skal komme til at få vidstrakte konsekvenser for dem selv og Danmark.
TV2 og terroristerne
Rollelisten domineres af ukendte skuespillere med muslimsk baggrund, og de gør alle sammen et sublimt stykke arbejde. Navnlig er samspillet imellem unge Zakaria og hans mor, spillet af henholdsvis Mohammed Ismail Mohammed og Asil Mohamad Habib, et højdepunkt. Deres troværdige familieportræt får sønnens radikalisering til at virke intenst hjerteskærende.
Zaki Youssef som Ali brillerer også, når han sammen med Zakaria skal træne til et angreb. Denne dystre mission skildres nærmest som et roadtrip komplet med madpakker og TV2 på bilradioen – effekten er ikke til at overse; to forvirrede unge mænd der i søgen på agens aldrig indser, at de blot er bittesmå tandhjul i en gigantisk maskine.
Med stemningsmættede luftbilleder af natlige ghettoer og smagfulde slowmotion montager, er ’Danmarks Sønner’ også en teknisk flot oplevelse. Dens brug af visuelle og auditive gentagelser fungerer derudover som effektive fortælleværktøjer.
(desværre) baseret på virkelige hændelser
De politiske og kulturelle splittelser i Salims Danmark er blot overdrevne versioner af dem, der findes i den virkelige verden. De fleste af de uhyrligheder, der siges og gøres i filmen, har deres pendanter både hjemme og i vores nabolande. Således kan man i Nordalhl og hans parti spore elementer fra Rasmus Paludan, Nye Borgerlige og andre europæiske højre-nationalister. Nordahl bliver øvrigt spillet overbevisende af den folkekære Rasmus Bjerg, der her beviser, at komik ikke er hans eneste styrke.
’Danmarks Sønner’s portræt af den radikale højrefløj kan måske for nogle fremstå overdrevet. Det er dog vigtigt at påpege, at til trods for manglende spalteplads i medierne, så har nynazistiske bevægelser i blandt andet Sverige og Tyskland massevis af mord, attentatforsøg og overfald på samvittigheden, foruden Søllerødgadebomben i 1992 her til lands.
Skal man finde kritikpunkter ved filmen, så spildes den ellers altid fremragende Elliot Crosset Hove fuldstændig i den lille rolle, han er tildelt. En mulighed for nærmere at undersøge Nordahl og hans støtter forspildes også med det resultat, at de til sidst fremstår en smule for karikerede. Desuden presses den dramaturgiske citron simpelthen lidt for hårdt i sidste akt, hvilket skurrer i en fortælling, der derudover føles ubehageligt realistisk og jordbunden.
Det ændrer dog ikke ved, at ’Danmarks Sønner’ er den mest vellykkede og samfundsrelevante politiske thriller her til lands i mange år.
Copyrights: Nordisk Film