Dag 6 på CPH PIX bød på Sidse Babett Knudsens internationale spillefilmsgennembrud og en meditativ tur gennem øde landskaber i Los Angeles.
Indtil videre er mit indtryk af CPH PIX, at der er relativt fattigt med publikum om eftermiddagen. En starttid der siger 16:30 er måske ikke samarbejdsvillig med en kæmpe flok mennesker på en helt almindelig tirsdag. Senere på aftenen er der dog altid godt med mennesker. Det virker ret tydeligt, at CPH PIX er i konstant fremgang. En festival med konstant filmrotation, der varer i to uger er ikke dårligt klaret for København.
Tomme venskaber i øde landskaber
Der var ikke mange mennesker at se, da mørket sænkede sig over rækkerne i Cinematekets sal Asta og de første billeder fra ’Lake Los Angeles’ rullede hen over skærmen. ’Lake Los Angeles’ finder sted, som titlen antyder, i Los Angeles, Californien. Den handler om Francisco fra Mexico, som arbejder dag og nat for at få penge nok til at flytte familien med sig. Om dagen tager han alle de småjobs han kan, mens han om natten passer en bygning, der nærmest er et skur, og som huser illegale immigranter. Her i dette hus møder han en lille pige, stille og alene i en ukendt verden og de to ensomme mennesker nærmer sig langsomt hinanden.
’Lake Los Angeles’ er en film, der tager sig præcis den tid, den vil. Den er fyldt med flotte billeder af støvfyldte stepper og mægtige bjerge. Billederne er understøttet af rolig og rørende musik, men i sidste ende må jeg indrømme, at det hele virker en smule tomt. Jeg oplevede på en måde filmen udefra, og den var så tæt skruet sammen at det var svært at finde en vej ind. Det var ikke til at møde karaktererne på andet end en overfladisk måde.
’Lake Los Angeles’ er dog stadig værd at se, og hvis man vil det, kan man nå det den 19. april i Vester Vov Vov.
It’s a woman’s woman’s woman’s world
I Empire kom instruktør Peter Strickland og introducerede sin film ’The Duke of Burgundy’. Han fortalte, hvordan den var delvist inspireret af sexploitation film fra 70’ernes Italien, men hvordan dette kun var afsættet, og at han havde forsøgt at skabe en mere realistisk film end disse forbilleder.
’The Duke of Burgundy’ foregår i en tidsløs verden – tilsyneladende udelukkende befolket af kvinder. Sidse Babett Knudsen spiller den ene af de to hovedroller, overfor Chiara D’Anna, som sørger for den anden hovedrolle.
De to har et kompliceret forhold, i hvilket Sidse Babett Knudsens Cynthia fungerer som SM-dominatrix. Hun har dog svært ved at følge med Evelyns (D’Anna) tempo og lyster og længes efter et mindre krævende forhold.
På papiret kan filmen måske se ganske chokerende ud, men det viser sig hurtigt, at dette ikke er tilfældet. Der er rigeligt med humor til, at filmen kan holde begge ben solidt plantet på jorden, og SM-dynamikken trækker sig hurtigt tilbage og figurer mest som baggrund til en film, som er langt mere interesseret i at undersøge hvordan mennesker løser problemer i forhold og generelt interagerer.
Det er en flot og gennemtænkt film, som har høstet ros overalt, hvor den har haft premiere. Hvis man er interesseret i at se den på PIX kan man nå det den 16. april i Empire.