Voksenverdenens mystik set gennem en tweenagers blik
Analkugler brugt som halskæder og dildoer som dørstoppere. Der er platte sexjokes fra aller-aller nederste natbordsskuffe i ‘Good Boys’, men tweenkomedien har mere på hjerte end at gøre grin med børns naive tilgang til den komplicerede voksenverden.
Verdens vigtigste kys
Max, Lucas og Thor kalder sig for Sækkestoleslænget og har været bedstevenner altid. De er et godt stykke nede i det sociale hierarki i sjette klasse, men så ser Max sit snit til at hive drengene op på det niveau, hvor den skønne Brixlee florerer. Med sine sørgmodige øjne og sit Justin Bieber-hår lykkes det Max at skaffe Sækkestoleslænget en invitation til en “kyssefest” med de seje børn, hvor Brixlee også kommer.
Desværre ved ingen i Sækkestoleslænget, hvordan man kysser, så de beslutter sig for at bruge Max’ fars drone til at udspionere nabopigen og hendes kærestes kysserier. Da nabopigen konfiskerer dronen, må drengene skaffe en ny, inden Max’ far kommer hjem. Ellers står den på stuearrest og helt sikkert ingen kyssefest med Brixlee. Det er en simpel, men effektiv motor for fortællingen, hvor en dum beslutning fører til den næste, og pludselig er det hele eskaleret til et eventyr på cykler rundt i forstadskvarteret, hvor drengene bor.
Noget på den dumme?
Folkene bag ‘Good Boys’ er de samme, som har stået bag film som ‘Superbad’, ‘Bad Teacher’ og ‘Bad Neighbours’. Temaet er overfladisk set meget ens: sex og seksualitet. I upassende kontekster, referencer og tåkrummende udførsler. Pik og patter sælger, og det er også sådan, ’Good Boys’ forsøges solgt i traileren, hvor vi ser de tre unge drenge finde forældrenes sexlegetøj frem.
Men tilgangen er i virkeligheden en ganske anden i denne film. I ‘Superbad’ findes replikker som:“Vi kan være den fejltagelse, som piger laver, når de er fulde”. I ‘Good Boys’ siger de ting som: “Du kysser ikke en pige uden at spørge hende om lov først”.
Tweenfilmen er simpelthen bedre end ‘Superbad’ og ‘Bad Neighbours’, fordi de tre unge hovedpersoner er langt mere elskværdige karakterer, der tumler med langt mere end blot at få noget på den dumme. For filmen beskæftiger sig ligeså meget med overgangen fra barn til teenager, at turde lade ens venner udvikle sig i andre retninger end en selv og at lære at stå ved den, man selv er ved at blive. Hvis man ser bort fra store mængder usjove sexjokes, filmen også serverer, vel at mærke.
Ægte gode drenge
De tre hovedroller er ægte gode drenge og ægte, opbakkende, gode venner. De græder, når de skændes og er dybt i tvivl om de tør trodse forældrenes regler i jagten på livserfaring, der er nødvendigt for at blive ældre og skabe sin egen identitet.
Meget af komikken i filmen opstår, når de søde, nysgerrige og frem for alt uskyldige drenge misforstår spillereglerne i de voksnes verden. Drengene ved ikke, at de bruger forældrenes sexlegetøj som slagvåben, og det skal vi grine af, men det er temmelig lavpandet humor. For mig er det forskellen mellem drengenes alvor overfor mødet med voksenverdenen, der for alvor hiver mindst et par gode grin hjem.
Selvom filmen ikke ligefrem opfinder den dybe tallerken, så løfter ‘Good Boys’ sig over det jævnt platte. Selvom drengene i ‘Good Boys’ er yngre end de laskede teenagere i ‘Superbad’, er de mere interessante og sympatiske karakterer, fordi sex og seksualitet behandles langt mere modent. Her taler man om consent, inden man kysser, og der er ting i verden, der er vigtigere end kys. Filmen har noget på hjerte om at være en god ven og om at turde stå ved sin forsigtigt famlende identitet.