Europa brænder og alt ramler på det historiske ’Hotel Europa’.
Det er 100-året for mordet på ærkehertug Franz Ferdinand i Sarajevo og Hotel Europa er på den anden ende. Den store markering skal naturligvis foregå perfekt og uden ridser i lakken. Det olympiske bestik er fundet frem og fanerne er rullet ud. Derudover har flere store personligheder som Bill Clinton og Bono jo boet på det fornemme hotel og det vidner om den storeslåede historie som hotellet rummer. Men Hotel Europa er i den grad et fortidslevn, og Danis Tanovic Hotel Europa er svær ikke at se som en politisk og historisk allegori der gerne vil diskutere fortid og nutid og fremtid.
Fra bund til top – alle har en agenda
Fra bandelederen og stripperne i kælderen over vaskerkonerne. Til den Hans Christian Varnæske hoteldirektør Omer (Izudin Bajrovic), videre til den franske EU-gæstetaler i præsidentsuiten og ikke mindst den direkte TV-udsendelse fra hotellets tagterrasse med en glødende Gavrilo Princip, som ytrer sin store begejstring for hans navnebror der dræbte ærkehertugen. Var han frihedskæmper eller en gemen terrorist?
Alle har forskellige opfattelser af den store mærkedag og den skelsættende begivenhed for 100 år siden.
Og uroen ulmer på det gamle hotel. For personalet har ikke fået løn i to måneder, og det er der meget forskellige synsvinkler på. Den godmodige receptionist Lamija (Snezana Vidovic) kæmper bravt for det det job hun elsker, alt imens hendes vaskekone-mor Hatidza (Faketa Avdagic) går med strejkeplaner i katakomberne under hotellet, der mest af alt virker som en kolos på lerfødder. To kvinder af forskellige generationer, med forskellige opfattelser. Netop forskellige opfattelser er essensen af denne kuriøse fortælling.
’Hotel Europa’ er baseret på Bernard-Henri Lévys teaterstykke af samme navn, og mange af de obskure scenarier i filmen er da også de skrå brædder værdige, da de tilnærmelsesvis fortælles i selvstændige akter. Tagterrassen udgør scenen for det store identitetsspørgsmål for et land og et folk præget af en blodig fortid. Her diskuterer eksperter, nationalister og Tv-folk livligt om den nationale tilstand. Kælderen repræsenterer den hårdt arbejdende lavklasse, som ingen anden udvej en strejke ser, og på stueetagen har hotelbestyreren indset alt er galt, men kører videre på fuld damp. For denne store begivenhed skal forløbe problemfrit – uanfægtet af alle de problemer som hotellet og mærkedagen er viklet ind i.
And its up to you
‘Hotel Europa’ er en god ide-film. Gennem de tumultariske forhold på det store hotel, stiller Tanovic en masse rumlende spørgsmål til historien og til hvad der skal til at klare sig. Kan Europa klare sig, eller ramler det hele om ørene på os ligesom på hotellet? Det er op til publikum at lomme-filosofere over store som små spørgsmål, men det kræver også at man går med på præmissen, ellers vil man nok ikke få så meget ud af den.