Hvordan oversætter man barndommen? Den tidløse uhåndgribelige historie, fuld af eventyr og opdagelser, som går hånd i hånd med livets utaknemmeligheder, verdens hårde slid, men også ubetinget kærlighed, skønhed i alting og trygge drømme der bærer én af sted uden bekymringer og sorger? Behn Zeitlin synes på forunderlig vis at have om end ikke svaret, så et yderst kvalificeret bud; ved at lade barnet og hjertet tale for sig selv. Og huske på, at tingene er ikke altid som de giver sig ud for at være.
Verden kan være et barsk sted for alle med hang til for store drømme og romantiske tilbøjeligheder. Måske er den blevet hårdere, eller måske er vi nået til en skillevej. Filmåret 2012 har i hvert fald vist, at fantasy-genren blomstrer, effekterne bliver større og vildere og den farverige 3D pop-up bogs effekt sniger sig ind alle steder. Eskapisme i alverdens former og farver. Tak Gud for, at denne magisk-realisme, coming of age-film alligevel og endelig har fundet vej til de danske biografer. ’Beasts of the Southern Wild’, som er filmens amerikanske titel, har allerede vundet ikke færre end 35 priser. Her i blandt Special Mention Prize ved sidste års Cannes Film Festival, og den unge amerikanske instruktør har ligeledes modtaget ros og opmærksomhed hvor han end har sat sine fødder siden filmens første screening på Indie-film festivalen Sundance i begyndelsen af 2012.
I det lille isolerede Bayou samfund, the Bathtub, lever den seksårige Hushpuppy (Quvenzhané Wallis) med sin far (Dwight Henry), i hvad der minder mest om en permanent undtagelsestilstand. Den hårde ’fra hånden til munden’-liv handler om daglig overlevelse, men også om at forstå naturen og de bankende hjerter der omgiver dem dér midt i mudderet og mellem blikskurene. De lever tilsyneladende uafhængigt af verden udenfor, men da faderens sygdom forværres, tvinges Hushpuppy til at blive voksen før tid og må lære både modets og kærlighedens byrde.
Barnet taler således gennem den unge skuespillerinde Quvenzhané Wallis, hvis præstation som det vilde naturbarn Hushpuppy har brændt sig fast og gjort et uudsletteligt indtryk. Perfekt i sin uberørthed, hærdet af stormen, styrket af kærligheden og troen på universet, er hun utvivlsomt grunden til filmens succes. Aldrig har en barnestjerne glødet så kraftigt, og båret en film med så megen styrke.
Hjertet lader Zeitlin tale i form af et fortryllende soundtrack, komponeret i samarbejde med musikeren Dan Romer. Det seks minutter lange tema ’Once There Was A Hushpuppy’ høres i sin fulde længde i filmens begyndelse og er en fin indfanget essens af filmens magi. En skøn blanding af stjernestøv og hjertevarmende livlige trompeter. Tilsammen har Zeitlins barn og hjerte skabt en vidunderlig fabel.
Filmen er en sjældent smuk og rørende rejse, der forvandler tankespind til virkelighed og afslører en hidtil ubetrådt verden, ikke på anden stjerne til højre, men lige hér, hvor fantasi og tro mødes i forsøget på at forstå hele universet. Måske kan den give os troen tilbage på vores egen verden?
af Sandra Holm