Med en imponerende filmkarriere bag sig, inklusiv film som ’Seven’, ’Zodiac’ og ’The Social Network’, var forventningerne høje til David Finchers nye film ’The Killer’. Og han skuffer ikke, især når det kommer til filmens visuelle aspekter.
I ’The Killer’s åbningssekvens introduceres vi til de omhyggelig lejemorder fænomenalt spillet af Michael Fassbender. Vi følger “The Killer”, mens han sætter sit gevær op, dyrker yoga og tæller timerne, til han kan iværksætte sin plan. Gennem en voice-over, der vækker minder om tonen i ’Fight Club’ og ’American Psycho’, afslører han, hvad der skal til for at forblive succesfuld (og i live) i hans branche: “Stick to the plan. Trust no one. Anticipate, don’t improvise”. Ingen detalje er for lille, ingen bevægelse er tilfældig.
Men da et job går galt, tvinges The Killer ud på en verdensomspændende menneskejagt for at dække sine spor og vigtigst af alt: få hævn. Historien giver os et indblik i livet som professionel lejemorder, hvor man på et øjeblik kan gå fra kontrol til kaos, og hvor identiteter er indhyllet i mystik (ingen mere end The Killers, hvis rigtige navn vi aldrig lærer). Hans søgen efter hævn udfordrer hans mantra og sender både ham og publikum ud på en rejse af spænding og usikkerhed.
En guidebog i filmteknik
En lejemorder, der tager på et killing spree for at få hævn, er måske ikke det mest originale plot, og på mange måde minder filmen om ’John Wick’ eller ’Mission: Impossible’. Fincher hiver den i stedet hjem på det filmiske, hvor hver scene og indstilling i filmen er fintunet som en af lejemorderens opgaver.
Mens The Killer udfører sit job med klinisk præcision og rutine, glider kameraet gennem lange, stabiliserede klip, der afspejler hans kontrol. Men når tingene går skævt, føler vi hans stigende desperation gennem rystede, håndholdte optagelser og hurtig klipning. Som plottet intensiveres, kastes vi som seere med ind i filmen, når The Killer flygter gennem Paris’ gader.
Fincher er en sand mester i genren, og filmen sænker farten, når det er tid til at planlægge, og accelererer derefter brat, når noget går galt. Kameraarbejdet er mere end bare en optagelse af begivenheder, det er en nøje gennemtænkt udforskning af karakterens følelsesmæssige tilstand.
Lyddesignet spiller ligeledes en afgørende rolle i filmens atmosfære. Filmens tagline, “execution is everything”, bliver mere end bare et mantra. Det bliver en realitet, som seeren er vidne til gennem hvert et klip. Vi hører, hvad The Killer hører, om det så er et dæmpet fodtrin, et fedt soundtrack fra The Smiths, eller den uhyggeligt rolige fortælling fra en mand, der så let kan tage et liv. Det giver en uforudsigelig, anspændt og meget effektiv oplevelse. Det kan klart anbefales at se filmen med surround sound for at fuldt ud fordybe sig i dens intense univers.
Talentfulde præstationer
Michael Fassbenders er fængslende som The Killer. Bag karakterens stoiske facade formår han alligevel at vise et hav af følelser gennem små nuancer i ansigtsudtrykkene og øjeblikke af tvivl og empati i monologerne.
Til tider virker The Killer som en, vi kunne finde sympatisk, hvis vi mødte ham på gaden. I andre øjeblikke er han hensynsløs og brutal. Filmen formår samtidig at kombinere spænding med humor, når The Killer kommer med ironiske, deadpan bemærkninger om verden omkring ham. Fassbender viser karakterens kompleksitet meget overbevisende og bidrager til filmens dybde og intensitet.
Plottet i ’The Killer’ bryder ikke ligefrem nogen grænser, men den imponerende filmteknik vejer op for det. Finchers passion og dedikation til projektet skinner igennem i hvert eneste billede. Hans evne til at udforske komplekse temaer som besættelse, perfektionisme og magt er imponerende, og efterlader publikum med en intens filmoplevelse. Gennem omhyggelig filmfotografi, godt lyddesign og detaljerige præstationer, tilbyder filmen seerne en spændende rejse ind i sindet af en uforsonlig lejemorder.
Kan ses i udvalgte biografer fra den 26. oktober 2023 og streames på Netflix fra den 10. november 2023.