My Week with Marilyn fortæller historien om mødet mellem to af filmhistoriens store ikoner; Marilyn Monroe og Sir Laurence Oliver og deres samarbejde på filmen Prinsen og korpigen. Fortalt af den senere filmdokumentarisk Colin Clark leveres et indblik i det filmiske arbejde i efterkrigstidens England, og ikke mindst konflikterne mellem de stjerners meget forskellige tilgange til skuespillet og berømmelsen. Det er der kommet en sepiatonet feel good film ud af.
Vejene ind til det søde liv i filmbranchen er og har altid været hård. En sandhed som den unge Colin Clark(Eddie Redmayne) støder på, da han i 50´ernes England fuld af gåpåmod stiller på Sir Laurence Olivers kontor for at få et job. Afvisningerne til trods bliver han hængende og får sig charmeret ind hos Olivers skuespillerkone Vivien Leigh(Julia Ormond). Dermed lander han sig et job som Olivers 3. instruktørassistent på hans næste film. Oliver(Kenneth Brannagh) har på trods af succes på teatret en ambition om at transformerer denne over i filmbranchen med konverteringen af teaterkomedien Prinsen & Korpigen. For at dette skal lykkedes overtales hollywoodstjernen Marilyn Monroe(Michelle Williams) til at spille korpigen overfor Olivers prins.
Monroe der på dette tidspunkt i 1956 netop er blevet gift for tredje gang med forfatteren Arthur Miller ankommer til England, som den superstjerne hun er, men takket være Colin bliver hun indlogeret tilpas afsondret fra offentlighedens enorme nysgerrighed og fascination af den blonde skuespillerinde. En fascination som den unge Colin deler, og det selvom han allerede er begyndt af date kostumesyersken Lucy(Emma Watson). En fascination der foranlediget af tilfældigheder og den stigende frustration fra Laurence Olivers side over Monroes stjernenykker får Colin placeret midt i miseren, da han beordrer Colin til at holde Marilyn under opsyn off-set. Langsomt får Colin vundet den på mange måder sky og sårbare Monroes tillid, da hendes mand efter et skænderi flyver hjem til USA. Men derved ender han også som en lus mellem to negle, for skal han være loyal overfor sin arbejdsgiver stjerneinstruktøren Oliver, hvis kone han desuden har lovet at rapporterer til, hvis denne skulle lægge an på den amerikanske diva eller skal han følge sin hjertes sårbarhed overfor den uimodståelige sensuelle charme Marilyn besidder. Snart må Colin sande at vejene ind og ud af filmbranchen er en forræderisk og intrigant jungle.
My Week with Marilyn er baseret på Colin Clarks erindringer skrevet godt og vel 40 år efter begivenhederne omkring skabelsen af Prinsen & korpigen. Et faktum der er en styrke og svaghed ved filmen. Styrken består i at tilskueren med Colin som fortæller får et indblik ind i den cirkusverden filmbranchen er. En svaghed fordi vi ved at denne rejse vil lede ham mod og gennem et uskyldstab. Fra naiv postteenager til voksen mand.
At filmen så afgjort er seværdig skyldes først og fremmest skuespilpræstationerne, hvor Michelle Williams overstråler ellers charmerende Dame Judie Dench og Kenneth Brannagh med sin portrættering af Monroe(hvilket også indbragte hende en Golden Globe for bedste skuespillerinde i en komedie eller musical forleden). At hun i forbløffende grad ligner det blonde ikon visuelt bliver næsten en mindre præstation i takt med at Williams leverer en perfekt Monroesk mimik og facetteret psykologisk indblik i superstjernens liv. Et liv som i kraft af Williams portrættering får en til at tænke over berømmelsens pris og omkostninger.
Omkring denne stjernepræstation forsøger filmen på charmerende vis at give et indblik i tidens filmbranche fra fagforeningsregler, skuespilmetoder og magtkampe mellem producenter. Alt er selvfølgelig garneret med tidens musik i form af swing og jazz omkranset af Michelle Williams udgave af Monroes Heat Wave og When love goes wrong, nothin´goes right. Alt i alt er My week with Marilyn et charmerende stykke filmhåndværk, der emmer af nostalgi og ikonografisk dyrkelse af et af det forrige århundredes største divaer!
– NICOLAI ESKESEN