Endelig er sæsonen for prisuddelinger i gang. Nosferatu dækker den første af de store danske prisoverrækkelser.
Mange mennesker har faste traditioner omkring jul og andre mærkedage. Min kæreste og jeg har det ved årets Robert-uddeling. Vi klæder os i festtøj og kokkerer en dansk ret, som nydes foran tv’et, hvor vi overværer prisceremonien. Inden alt dette har jeg printet listerne over de nominerede ud og sat krydser ved dem, jeg synes skal tildeles de ærefulde priser.
Men i år er det anderledes. Jeg hár iført mig pæne klæder og listerne ér printet ud og udfyldt, men nu ligger de i min håndtaske, for i år skal jeg selv være en del af festlighederne.
Årets vært er skuespiller Camilla Bendix (’Arvingerne’ og ’Broen 2)’. Hendes hjertelige smil skinnede om kap med hendes elegante, glinsende kjole. Hun ledte os igennem aftenens 29 kategorier med overskud, omsorg og kærlighed til årets film og serier og til os i salen.
Hendes kærlige stil blev gengældt. Stemningen var forventningsfuld og fuld af festglæde. Man mærkede tydeligt, hvor eksalterede folk var over endelig at kunne være fælles om at fejre dansk film, for det er på ingen måde en selvfølge. Faktisk har der de seneste mange år hvilet en tynget atmosfære over uddelingen, og værten plejer at have meget svært ved at få kontakt eller nogen særlig begejstring ud af aftenens indbudte gæster. En af fotograferne, jeg snakkede med, mente, at det primært skyldtes, at mange af aftenens nominerede var yngre og nye i branchen og derfor meget beærede over at være blevet set og anerkendt.
Han rørte alles hjerter
Den karismatiske og talentfulde skuespiller Besir Zeciri virkede oprigtigt overrasket og ydmyg, da salens meget høje og kærlige applaus hyldede ham for at vinde prisen for årets bedste mandlige hovedrolle for DR serien ’Fredløs’. Han rørte alles hjerter, da han dedikerede prisen til sin kommende søn, som han og hans kæreste venter til foråret.
Anders Matthesen leverede aftenens mest morsomme øjeblikke. Imponerende, når han ikke engang var fysisk til stede. Han var nomineret i flere kategorier for ’Ternet ninja 2’ og havde i tilfælde af sejr bedt sin medinstruktør Thorbjørn Christoffersen læse de takketaler op, han havde forberedt.
Ved den første pris, han vandt – for bedste børnefilm – takkede han med ”Nice” og ved den næste pris, han fik tildelt for bedste adapterede manuskript, responderede han med ”Lækkert”. På den måde var Anders Matthesens humoristiske og drillende ånd tydelig at mærke i rummet.
Der blev også skuet ud over Danmarks grænser, da norske Eskil Vogts uforglemmelige ‘De uskyldige’ positivt og overraskende vandt prisen for ikke-engelsksprogede film. Et værk, som efter min mening slet ikke har fået nok opmærksomhed.
Heldigvis fik den unge debutant Lisa Jespersen masser af opmærksomhed. Hun strålede af stolthed på scenen, da hun som den kun anden kvinde modtog prisen som bedste instruktør og senere på aftenen for bedste film for hendes charmerende og kloge ’Hvor kragerne vender’. May El Tukhy var den første. Hun fik tildelt den for sit knugende psykologiske værk ’Droningen’ i 2020.
Gåsehuden bredte sig på hendes arm
Aftenens ubetvivleligt smukkeste og mest magiske øjeblik var, da hele salen rejste sig for at hylde Birthe Neumann. Hun vandt prisen for bedste kvindelige hovedrolle med hendes sublime portræt af forfatteren Karen Blixen i Bille Augusts mesterværk ’Pagten’. Den stående ovation var en ubetinget kærlighedserklæring og havde skær af en uofficiel diva-kåring.
Jeg stod ved siden af en af aftenens arrangører, som viste mig, hvordan gåsehuden på hendes arm langsomt bredte sig.
Ikke nok med at Birthe Neumann brillerede i sin præstation, hun gjorde det ligeså i sin takketale. Stærkt bevæget fortalte hun, at Karen Blixen var hendes ”livsidol”, og at hun så hende som forkvinde for kvindekampen, før man overhovedet talte om en sådan kamp. Med disse vise og morsomme ord sluttede hun talen af: “Alle kan finde trøst i Karen Blixen – selv forfængelige skuespillerinder”.
Øjeblikket inden havde rasende talentfulde Simon Bennebjerg fået skænket prisen for bedste mandlige hovedrolle ligeså for ’Pagten’. Den kun 32-årige skuespiller var tydeligt nervøs og rørt over hæderen. Anerkendelsen var mere end velfortjent, for meget af opmærksomheden for filmen er gået til Birthe Neumann, men han er på ingen måde mindre genial i rollen som den forblændede digter Thorkild Bjørnvig. Faktisk forstærker de i min optik hinandens spil.
Efter hyldesten poserede de med deres priser stolte side om side foran de blinkende kameraer, og på den måde kunne de igen skabe filmmagi.
Et øjebliks Robert-historie.
Et kig ind i ønske-krystalkuglen
Da døren til hotellet lukkede sig bag mig, faldt tankerne på næste års ceremoni. For mine forventninger til det forestående år er tårnhøje og glædesfulde. Det bliver nemlig et fyrigt år for dansk film og tv. Titler som ’Du som er i himlen’ (Tea Lindenburg), ’Gæsterne’ (Christian Tafdrup), ’Ingen kender dagen’ (Annette K. Olesen), ’Kysset’ (Bille August), ’Kagefabrikken’(Christian Lollike) og selvfølgelig Lars von Triers ’Riget – Exodus’ er nogle af de film og tv-serier, jeg håber kommer til at dyste om priserne.
Ikke så meget fordi det vigtigste er at vinde. Nej, uddelingen er essentiel, fordi den sætter lys på dansk film, som emmer af lidenskab, gys og kærlighed og ikke mindst stor talentmasse.
Forhåbentlig kommer listerne til at være placeret i min taske næste år.
ROBERT-PRISMODTAGERE 2022
Årets danske spillefilm – Hvor kragerne vender / Hyæne Film, Producer: Daniel Mühlendorph,
Instr.: Lisa Jespersen, Manuskript: Lisa Jespersen & Sara Isabella Jønsson
Årets dokumentarfilm – Flugt / Final Cut for Real, Producere: Monica Hellström, Signe Byrge Sørensen, Charlotte de La Gournerie, Instr.: Jonas Poher Rasmussen
Årets tv-serie – Kastanjemanden / SAM Productions, Hovedforfattere: Dorte W. Høgh, Søren Sveistrup & David Sandreuter, Producere: Morten Kjems Hytten Juhl & Stine Meldgaard Madsen, Konceptuerende instr.: Mikkel Serup
Årets børne- og ungdomsfilm – Ternet Ninja 2 / A. Film Production, Pop Up Production & Sudoku, Producere: Trine Heidegaard & Anders Mastrup, Instr.: Anders Matthesen & Thorbjørn Christoffersen, Manuskript: Anders Matthesen
Årets instruktør – Lisa Jespersen – Hvor kragerne vender
Årets originale manuskript – Lisa Jespersen & Sara Isabella Jønsson – Hvor kragerne vender
Årets adapterede manuskript – Anders Matthesen – Ternet Ninja 2
Årets fotograf – Stroud Rohde Pearce – Kandis for livet
Årets klipper – Janus Billeskov Jansen – Flugt
Årets mandlige hovedrolle – Simon Bennebjerg – Pagten
Årets kvindelige hovedrolle – Birthe Neumann – Pagten
Årets mandlige birolle – Jakob Oftebro – Margrete den første
Årets kvindelige birolle – Josephine Park – Venuseffekten
Årets mandlige hovedrolle – tv-serie – Besir Zeciri – FREDLØS
Årets kvindelige hovedrolle – tv-serie – Danica Curcic – Kastanjemanden
Årets mandlige birolle – tv-serie – David Dencik – Kastanjemanden
Årets kvindelige birolle – tv-serie – Iben Dorner – Kastanjemanden
Årets scenograf – Søren Schwarzberg – Margrete den første
Årets kostumedesigner – Manon Rasmussen – Margrete den første
Årets sminkør – Elizabeth Bukkehave – Skyggen i mit øje
Årets sounddesigner – Edward Björner & Tormod Ringnes – Flugt
Årets score – Uno Helmersson – Flugt
Årets originale sang – ‘The Last Call’ – Lydmor, Komp.: Jenny Rossander & Christian Schousboe Vium – Venuseffekten
Årets visuelle effekter – Nikolas D’Andrade, Sébastien Caudron & Mikael Windelin – Skyggen i mit øje Årets korte tv-serie – FREDLØS / Strong Productions & Splay One, Hovedforfattere: Babak Vakili & Malthe Jagd Miehe-Renard, Producer: Siri Bøge Dynesen, Konceptuerende instr.: Laurits Flensted-Jensen
Årets kortfilm: Fiktion / Animation – Vilde sind / Super16, Producere: Johannes Rothaus Nørregaard & Laura Valentiner-Bohse, Instruktør: Hannah Elbke, Manus: Henrik Binger & Hannah Elbke
Årets kortfilm: Dokumentar – De pårørende / Bullitt Film, Producer: Vibeke Vogel, Instr.: Vibe Mogensen
Årets engelsksprogede film – Nomadland / Instr.: Chloé Zhao, Distr.: The Walt Disney Company Nordic
Årets ikke-engelsksprogede film – De uskyldige / Instr.: Eskil Vogt, Distr.: Camera Film