Den chokerende og ulykkeligvis sande fortælling om seksuelle overgreb i den katolske kirke vinder på fremragende skuespil frem for filmiske kvaliteter.
Instruktøren Tom McCarthy må siges at være en mand med en stor spændvidde. Før ’Spotlight’ instruerede han fantasy-komedien ’The Cobbler’ med Adam Sandler i hovedrollen, der (forventet, fristes man til at sige) blev nomineret til en Razzie Award for sit skuespil.
Nu er McCarthy så aktuel med en film i den absolut modsatte ende af spektret. Et drama om en gruppe amerikanske journalister, der arbejdede på avisen ’The Boston Globe’, og som måtte gå meget igennem i kampen for at kaste lys på det børnemisbrug, der foregik inden for den katolske kirke i USA.
En røffel fra Mark Ruffalo
’Spotlight’ er en engagerende oplevelse, mest af alt på grund af det stærke skuespillerensemble, som udgør filmens cast. Alle er de dedikerede journalister, der kæmper for at grave sig frem til sandheden om skandalens omfang, og ’Spotlight’ viser sig som en ægte ensemblefilm, idet vi får nuancerede og interessante præstationer fra ikke bare én, men op mod fem eller seks skuespillere.
Særligt fremragende er dog Mark Ruffalo, der som journalisten Mike Rezendes, udtrykker sin karakters iver og desperation meget naturligt og med en utrolig menneskelighed. Det føles ægte, og hans præstation bevirker en lang større følelsesmæssig involvering som tilskuer, når man mærker hans uoverstigelige dedikation til sagen. Lad os alle være glade for, at vi ikke er Michael Keaton, der som redaktør må lægge øre til hans agiterede stemme, når problemerne melder sig.
Simpelt, men godt
Tom McCarthy har ikke bare instrueret, men også skrevet manuskriptet til ’Spotlight’, der udgør fundamentet til, hvad der i sidste ende må siges, at være en effektivt fortalt og helt elementært spændende fortælling.
Men her stopper roserne også, for nok er det godt, men det er desværre også lige simpelt nok. Historien er fortalt kronologisk uden overraskelser, og der afviges aldrig hverken fortælle- eller filmteknisk fra konventionerne. Hvis vil du lære de grundlæggende principper for personinstruktion, klipning og billedkomposition, så er ’Spotlight’ et godt studieobjekt. Men den kan absolut ingen inspiration give til dem, der ønsker at udvikle det filmmedie, der til tider kan føles lidt for ordnet og regelbundet.
En vigtig historie
’Spotlight’ er blevet nomineret til seks Academy Awards, og de fleste er ganske fortjent. Den fortæller en vigtig historie om et samfund, der på grund af politik, penge og frygt, i alt for lang tid har lukket øjnene for grufuldheder, hvis lige er svære at komme i tanke om.
Skuespillet er ekstraordinært og historien er ekstraordinær, men som et hele savner ’Spotlight’ filmisk inspiration og trækker lidt for ofte på greb, vi har set før. Den er ikke helt ordinær, men den mangler lige det ekstra.