Til de der undrer sig over, hvordan ’Adaptation’ af Charlie Kaufman og Spike Jonze ville se ud, hvis den var lavet af en Dansk filmskoleelev, må svaret være: rigtig flot.
Lyder dette bekendt: En forvirret filmmager oplever skriveblokade i forsøget på at skabe et meningsfuldt værk uden andet udgangspunkt end en blomst. Det minder jo umiskendeligt om ’Adaptation’, men Kaufman-lighederne stopper ikke her, for der er både blomstermontager og frustreret voice-over som supplement.
Alligevel formår ’November’ af Kasper Møller Nielsen at hæve sig over en skæbne som billig kopi af et moderne mesterværk. For i stedet for en tyk Nicolas Cage i flertal er filmen udstyret med en om muligt ligeså dragende hovedperson, som er spillet glimrende af norske Theresa Frostad Eggersbø.
Den unavngivne karakter bærer et uforståeligt ønske om at begå sig som filmmager, på trods af hendes tilsyneladende komplette mangel på forståelse og interesse for mediet. Hun kan ikke engang huske titlen på sin egen yndlingsfilm. Det viser sig naturligvis at være ’Eternal Sunshine of the Spotless Mind’, og der sniger sig således endnu en kær reference ind til den tydeligvis beundrede Charlie Kaufman.
Nordmanden lytter intensivt til overfladiske manuskript-lektioner på internettet og arbejder som assistent på en filmproduktion i forsøget på at rejse sig fra sin trivielle tilværelse. Desværre er alle hun møder i branchen ligeså prætentiøse og indholdsløse som hende selv, og det forekommer både humoristisk og melankolsk på samme tid. De succesløse skrivesessions med dertilhørende voice-overs og billedmontager er – ironisk nok – enormt vellykkede.
’November’ er et kærligt og sarkastisk blik indenfor i landets filmundergrund, og hvis Kasper Møller Nielsen formår at holde niveauet, er der altså håb for noget, der ligner Dansk meta-film i fremtiden.