The Counselor

Ridley Scott og Cormac McCarthy har sammen præsteret en stjernespækket thriller om grådighed, fristelser og forfald, der desværre ikke formår at imponere.

 

Kombinationen af den Pulitzer-vindende forfatter Cormac McCarthy (No Country For Old Men), der med The Counselor debuterer som manuskriptforfatter, og den garvede instruktør Ridley Scott (Blade Runner) burde være en sikker opskrift på en hæsblæsende thriller. Desværre får man allerede fra filmens åbningsscene en bitter smag af skuffelse i munden: Under hvide lagener ses ”The Counselor” (Michael Fassbender) med kæresten Laura (Penélope Cruz), der i en halvlunken erotisk scene kickstarter filmen.

Efter mange år som rådgiver for småkriminelle gangstertyper, fristes den glatte sagfører, der gennem filmen udelukkende tiltales ”Counselor”, til selv at gå ind i miljøet med udsigten til at tjene 20 millioner dollars på en narkotikahandel. I griskhed efter at imponere den smukke Laura, stables handelen på benene med hjælp fra natklub-ejeren Reiner (Javier Bardem) og mellemmanden Westray (Brad Pitt), der begge fremstår som parodier snarere end faktiske karakterer – Bardem med en udspekuleret og forførerisk kæreste, Malkina (Cameron Diaz), to leoparder som kæledyr, manga-agtig frisure, hawaiiskjorte og en tan, der kunne gøre Sidney Lee misundelig, og Pitt i hvidt cowboy-kostume og med langt fedtet hår. Trods advarsler fra de to samarbejdspartnere vælger ”The Counselor” alligevel at gå ind i handelen, der selvfølgelig ender grueligt galt. En slutning man hurtigt fanger gennem karakterernes lange, metaforiske prædikener om grådighed og ondskab.

Hvor Coen-brødrene i No country for old men formåede at nedtone McCarthys ”tough guy”-dialog, har den i The Counselor fået så frit løb, at selv ikke Fassbender, Pitt og Bardem formår at gøre den troværdig. Ligesom Malkinas sande karakter ekspliciteres ved tatoverede leopardpletter ned ad ryggen og markant catwoman-makeup, er disse monologer – der måske kunne fungere i en roman – kombineret med Scotts tilhørende flashback-scener alt for tema-udpenslende. Dette er en skam, da plottet og karaktererne som sådan ikke behøver en større udredning.

Når en legendarisk filmskaber teamer op med en Pulizer-vindende forfatter og et stjernespækket cast, kan man ikke undgå at sætte forventningerne højt. Trods alle de rette forudsætninger for en gedigen thriller, formår The Counselor desværre ikke at udnytte sit potentiale og lever dermed ikke op til forventningerne. Der er således ikke tale om en dårlig film, bare skuffende.