Af Dorte Winkler
Mange af de vældigt gode TV serier vi ser i disse år kommer fra kabel TV stationer, som fx HBO. Men i 2009 bød CBS ind med serien The Good Wife, som er en stor succes – nu i sin tredje sæson – hos både publikum og kritikere. The Good Wife lægger sig i en genre der både er populær på film og tv – det såkaldte Legal Drama som dækker livet i og uden for retssalen, advokatkontoret og branchen, alt imens sager af højt forskellig, men altid dramatisk og personfikseret art, afgøres.
The Good Wife er Alicia Florrick (Julianna Marguelis) gift med den skandaleramte tidligere statsadvokat i Chicago, Peter Florrick (Chris Noth), som er i fængsel og afventer en appelretssag. I kølvandet på denne sex og bestikkelsesskandale og det ubehagelige offentlige søgelys, har den tidligere husmor og kone fået job hos et prominent advokatfirma. Her skal hun henover et halvt år konkurrere mod den væsentlig yngre og nyuddannede Cary Amos (Matt Czuchry) om en fast stilling som junior associate i firmaet. I hvert af første sæsons 24 afsnit kommer vi ind i en aktuel sag som Alicia er involveret i. Hun arbejder ofte sammen med Cary og altid med Kalinda (Archie Panjabi), som er firmaets egen efterforsker med gode kontakter til politiet og statsadvokaten. Derudover er de to partnere Diane Lockhart og Will Gardner faste karakterer ligesom vi i Alicias privatliv møder hendes to børn, hendes svigermor og selvfølgelig hendes mand Peter.
Yderst positivt er den betydelige mængde af kvinder i serien: kvinder med ambitioner, gode jobs, talent og magt – som giver en god fornemmelse af ligestilling i rollebesætningen, noget vi desværre ikke er helt vandt med i de amerikanske serier. Et andet plus ved serien er at sagerne som der arbejdes på, og som bliver afsluttet hvert afsnit, tit er både politiske og kontroversielle og nok skal kunne få en amerikaner eller to til at gentænke nogle af sine standpunkter. Samtidig er sagerne dog klassiske i og med at vi som seere bliver præsenteret for de dygtige sagføreres juridiske behændighed i og uden for retssagen. Der er masser af jurasprog, tricks og fifleri og hvis man tilføjer lidt passende abstraktion fra en realistisk tidslinje så er det fængende for alle der har siddet og set alt fra Matlock til Ally McBeal i fjernsynet når der var mulighed for det.
Selvom det tager nogle afsnit før der kommer gang i de forskellige karakterers privatliv og indbyrdes relationer er det værd at vente på og det der gør at man tager et afsnit mere (og et mere). Serien er lækker i sin fremtoning, med 40 minutters højpoleret virkelighed man kan gemme sig lidt væk i nogle kolde aftener i fx januar.
Ekstra materialet på DVD udgaven er pænt omfattende for en serie. Ved mange af afsnittene er der mulighed for at se fraklippede scener – men langt fra alle bidrager til en bedre forståelse af afsnittet eller historien. Dernæst er der over en times producerede indslag/interviews med manuskriptforfatterne, skuespillerne, stylister, fotografer og instruktør som fortæller og giver indblik i en series tilblivelse og de ufattelig mange overvejelser som der ligger bag det endelige produkt. Alt sammen godt baggrundsmateriale som giver lyst til at gense sæson 1 med fokus på detaljerne fremfor fortællingen.
The Good Wife, Sæson 1 havner på 4 stjerner som serie – lækker at se på, generelt gode retssager, fængende historie om karaktererne og en kønsmæssig fordeling som er moderne og skaber plads til gode roller til kvinder.