Anne Hathaway og Rebel Wilson er snydepels 1 og 2. Forskellen på dem er bare, at Wilson er tyk. Komik, der spiller på Wilsons fysik, har før fungeret godt, men i ’The Hustle’ er luften gået af ballonen.
Både Hathaway og Wilson spiller snydepelse. På hver deres måde har de gjort det til deres erhverv at snyde mænd for penge. Mænd, som de mener, fortjener at miste penge. Rige, dumme og overfladiske mænd. Hathaway er bosiddende på den franske sydkyst, hvor hun har etableret en fast forretning ud af at være ’con artist’ med to ansatte, mens Wilson rejser verden rundt og snyder på mindre orkestreret vis.
Hottie eller nottie
Linjerne er hurtigt tegnet op. Allerede fra filmens introducerende animation bliver forskellen mellem Hathaway og Wilson ført ud i det fysiske. Hathaways animerede karakter er yndig og tynd som en pind, mens Wilsons er rund og klodset. Som en del af Wilsons faste trick, når hun skal lokke penge ud af mænd, viser hun et billede af en attraktiv kvinde på sin telefon. På den måde kan Wilson appellere til mændenes empati – for der er da ikke nogen, som kan holde af en tyk kvinde!
Wilson er uden tvivl et kæmpe komisk talent, og jeg elsker hende da også i ’Pitch Perfect’-filmene, hvor hendes rolle direkte er navngivet efter sit ydre, nemlig “Fat Amy”. I ’The Hustle’ er rollen som ’den sjove tykke’ bare en smule for udkørt, især når hun hele tiden skal måles op imod Hathaway. Og ja, komedier af denne kalibre indeholder ofte karakterer, som skal stå i modsætningen til hinanden, men i ‘The Hustle’ går det ud over begge karakteres ‘likeability’.
Tilbage på Netflix
Jeg forventede mere af Wilson. Især efter hendes rolle i Netflix-filmen ’Isn’t It Romantic’ fra tidligere i år. I meta-komedien, der er en spoof på rom-com-genren, spillede Wilson vellykket fysisk komedieskuespil, samtidigt med at hun var intelligent og sympatisk. Hun ligner ikke den klassiske hovedperson i en romantisk komedie, og det er da også en pointe i ’Isn’t It Romantic’ – den havde dog alligevel mere på hjerte end ’The Hustle’, og Wilsons komiske talent blev forløst på nye måder.
Gammel Wilson på nye flasker
’The Hustle’ kommer for mig i bunken af andre komedier, som er fine film at se på en træt søndag. Den er tilpas skabet til at holde mig vågen, og den franske riviera, hvor en stor del af filmen foregår, er altid dejlig nok at se på.