Mød familien Jones. Den amerikanske drøm af en familie. Som tilflyttere til den bedre del af Suburbia charmerer Steve og Kate, spillet af henholdsvis David Duchovny og Demi Moore med deres to teenagebørn Jenn(Amber Heard) og Mick(Ben Hollingsworth) sig fra start ind på naboerne og resten af kvarteret. Et er at de for naboerne Larry og Summer virker som den perfekte familie, en anden er at de går klædt i og omgiver sig med de helt rigtige ting fra spisebordet i glas til Mr. Jones nye golfkølle.
For nogle år siden udgav forfatteren William Gibson bogen Pattern Recognition på dansk Mønstergenkendelse, hvori hovedperson arbejder med skjult viral marketing. I de tidlige 00´ere var produktplacering på uventede steder, som i film en forholdsvis ny ting og ikke som i Gibsons science fiction fortælling domineret af en reklamebranche befolket af sælgere forklædte som privatpersoner, der konstant bombarderer folk med skjult reklame for produkter de ikke vidste at de havde brug for.
Med reklamefilmmanden Derrick Bortes debutfilm er dette scenarie ikke alene blevet normalt, det er blevet mainstream i og med at Hollywood laver en romantisk komedie over emnet. Sådan ser det i hvert fald ud i filmens trailer. Men som med familien Jones, skal man ikke helt forlig sig på trailerens sjove romcom følelse, den efterlader en med. Kort fortalt er familien Jones slet ikke en familie, men fire nøje udvalgte individer. Udvalgt fordi de har evnen til at ramme hver deres målgruppe. Steve får fat i mændene på golfbanen, Kate når kvinderne gennem den lokale frisør, og Jenn og Mick teenagerene ved henholdsvis tøj og gadgets på skolen. Dette virker rigtig godt i starten, hvor familiens status holdes (slet) skjult for
publikum, hvilket er med til at gøre nogle scener ekstra underholdene, som eksempelvis da Jenn en nat sniger sig ind til Steve for at have et ”incestuøst” forhold til farmand. At der fra start lægges op til romantiske forviklinger mellem Hr. Og Fru. Jones er oplagt, men netop som filmen er ved at ligge an til en kedelig landing midt i mellem kliche og forudsigelighed, ændrer filmen tone i retning af det alvorlige dog uden at nå samme højder som forstadsklassikeren American beaty.
The Joneses er et klogt komediedrama lavet af en mand, der tydeligvis kender reklamebranchen indefra. Duchovny i hovedrollen beviser endnu engang at han mestre komedien(hvilket seere af tv-serien Californication vil være bekendt med). Mere overraskende er Gary Cole i rollen som den småkiksede nabo Larry. Cole der herhjemme er bedst kendt for hovedrollen i 80´er serien om Jack ‘Nighthawk’ Killian, stjæler simpelthen alle de gange han er med og scenen, hvor han ihærdigt prøver at have sex med sin karriererfokuserede kone er tragikkomik på et højere plan.
Så selvom filmen let kan beskyldes for en god portion dobbeltmoral – lad os kritiserer brugen af skjult markedsføring samtidig med, at vi lige viser den nyeste Dell, Opel osv., blev denne anmelder alligevel købt og kan nu varmt anbefale The Joneses. Se den før din nabo!
– 4 ud af 6 stjerner –