Yorgos Lanthimos’ superhypede ‘The Lobster’ kommer endelig til Danmark, og for én gang skyld er der endelig noget om snakken.
En dame kører ud på en regnvåd mark og skyder et æsel. Hvorfor? Jo, det var højst sandsynligt et familiemedlem, der ikke kunne finde kærligheden. Lyder det syret? Det er kun begyndelsen. Konceptet er således: I en verden hvor det er ulovligt at være single, må alle partnerløse mennesker indlogere sig på Hotellet, hvor man under strikt observation får 45 dage til at finde tosomheden. Ellers bliver man forvandlet til et dyr efter eget valg. Gæsterne kan dog opnå flere dage på Hotellet ved at tage på jagt i skoven efter Singlerne, der har valgt at leve som lovløse enspændere. Det minder måske mest om en sadistisk udgave af Paradise Hotel – der bliver bare langet færre Breezers over bardisken.
Den her går ud til alle dem på Tinder
Det lyder som en joke, men Lanthimos har uden tvivl bemærket det absurde i tidens fanatiske besættelse af partnersøgen og instant matchmaking tendenser og med det skabt et helstøbt straight-face komediedrama med et stejf a Buñuelsk surreallisme, som er betagende fra første scene. Ikke mindst på grund af Colin Farrell, der her får chancen for at få den Mcconaissance han desværre ikke opnåede i “True Detective”. Hans underspillede portræt af den fraskilte kluntede David med nærsynhedskomplekser sidder i skabet fra første scene, hvor han sidder på registreringskontoreret og bliver bedt om at oplyse sin seksuelle præference. Og så kører det ellers bare derudaf med absurde matchmaking scener på Hotellet, der bringer tankerne hen på en blanding af Monty Python tossethed, Roy Andersonsk melankoli, og Luis Buñuels ‘The Phantom of Libety” (1974).
I denne verden gælder det også om at matche med nogen, der har samme karaktertræk som en selv. Den haltende mand (Ben Whishaw) leder desperat efter en med samme handikap som ham selv, indtil han finder en pige med kronisk næseblod, og så må han naturligvis banke hovedet mod væggen, og lade som om han også lider af det samme. Lige fedt er det dog hos Singlerne i skoven, hvor der er forbudt at være i et forhold. David bliver betaget af en af disse singler, og så er den naturligvis gal igen. Farrell bliver bakket op af et sublimt cast, der blandt andet består af Rachel Weisz, Léa Seydoux, John C. Reilly og en fantastisk Olivia Coleman som den kolde hotelbestyrerske. Alle leverer de replikkerne knastørt og næsten uden at trække en mine.
Et syret og relevant mesterværk
‘The Lobster’ er et syret blik på menneskehedens hungren efter det åh så ophøjede partnerskab, den overdrevede frihed ved singellivet, og alle de regler vi som samfund sætter for kærligheden. Hvis vi begge halter, er nærsynede eller kan lide lange gåture på stranden, så passer vi vel perfekt sammen? Hvis du har passende udseende, profil og højde, ja, så skal vi vel være sammen.’The Lobster’ stiller nutidige relevante spørgsmål under sit absurde ydre, men kommer ikke med noget endeligt svar. Den opnår alle de klichéfyldte ord kritikere kan lide at smide efter særlige film, men der er ingen vej udenom. Det er et tidsrelevant mesterværk og et absolut must-see for Tinder generationen, og alle der bare har lyst til at se én rigtig god film denne sommer.