Af Gry Bak Jensen
Du kender måske Patti Smiths single Because the Night, eller Pointer Sisters Fire.Begge er hitsingler fra 1978, og begge skrevet, fravalgt og leveret af Bruce Springsteen. Begge sange der ikke kom med på albummet Darkness on the Edge of Town.
The Promise: Darness on the Edge of Town handler om Springsteens beviste fravalg af det oplagte hit og om en søgen, efter den nærmest uopnåelige ærlighed og kompromisløshed. Denne søgen finder sted på et tidspunkt, hvor de flest andre musikere anser det for det vigtigste i verden, at cementere deres stjernestatus og værd – nemlig i årene efter gennembruddet – i dette tilfælde efter gennembruddet fra 1975 med monsterhittet, Born to Run.
Men kun de færreste har hørt om nummeret Badlands fra efterfølgeren i 1978. Og dette er netop historien om skabe musik, der vil mere og andet en at please øregangen – om ikke at lade samfundsforventninger dikterer lyden – hverken musikalsk eller politisk.
Filmen behandler årene 1975 til 78 hvor Springsteen lå i retssag med sin tidligere manager, Mike Apple, om retten til sin musik. I mellemtiden kunne han ikke udgive nye plader – i stedet for gik han i studiet med sine faste musikere fra The E-Street Band, og påbegyndte den opslidende kreative proces, der flere år senere skulle blive til albummet Darkness on the Edge of Town.
Instruktøren Thom Zimny har tidligere stået bag en række musikvideoer og dokumentarfilm om Bruce Springsteen og The E-Street Band, samt flere episoder af den kritikerroste Tv-serie The Wire.
Zimny har fået adgang til en masse charmerende arkivoptagelser, der sammenklippes med refleksive interviews med Bruce og The E-street Band. Flere af bandmedlemmerne påpeger at mange episoder i dag kan virke sjove, men det har taget mange år før nogen af dem kunne grine af processen. Pladen var omgæret af en alvor, de i dag betegner som direkte selvhøjtidelig.
Der er en sjov historie om Bruce, der bare ikke kan få trommerne til at lyde som han vil. Alle bandmedlemmer sendes hjem – selvfølgelig med undtagelse af trommeslageren. Og i tre uger eksperimenteres der. Den rette trommelyd skal findes! Det sker gennem idiosynkratiske monotone gentagende slag på lilletrommen – igen og igen og igen! Indtil den dag hvor Bruce erkender, at lyden måske udelukkende en ide i hans hoved og ikke noget realistisk opnåeligt.
Et omdrejningspunkt i filmen, er Bruces mappe. Her har han tekster og ideer til sange – mappen er en kolossal moppedreng og i arkivklippende kan vi se hvordan Bruce konstant skriver til og tager fra.
Vi opdager at op til 70 sange er blevet optaget til albummet, der i sidste ende koges ned til 10. Mange af sangene bliver helt fravalgt, men mange andre bliver pillet fra hinanden, infiltreret i hinanden og ender ud som et helt nyt nummer. Og dette er absolut filmens stærkeste side – at vi som publikum får indsigt i den kreative proces der ligger bag pladen. Intet er overladt til tilfældighederne og alle forsøger at afkode Bruce Springsteens indre kunstneriske retningssans, men ingen er helt i stand til at regne den ud. Men af en eller anden årsag er man efterladt med følelsen af at han er genial.
Lyt til anmeldelsen her
Filmen vises på CPH:DOX d. 7/11, 9/11 samt 14/11 i Grand. Billetter kan bestilles her
Se hele CPH:DOX program her