Én ud af to film til at få 14 Oscar-nomineringer. Én ud af tre til at modtage 11 Oscar-statuetter. På sit tidspunkt den dyreste film der nogensinde er produceret. Første film til at indbringe over en milliard dollars. Næstmest indbringende filmen efter Camerons Avatar. Mest solgte soundtrack med orkestermusik. Celin Dions ”My Heart Will Go On” ligger nummer ti på Wikipedias liste over bedst sælgende ikke digitale singler.
For femten år siden slog fænomenet Titanic alle mulige og umulige rekorder. Ligesom skibet Titanic betog for 100 år siden, og som filmen gjorde det for 15 år siden, er den klar til at gøre det igen i dag. For filmoplevelsen er synligt optimeret gennem restaureringen som instruktør James Cameron og hans firma Cameron-Pace Group har foretaget af filmen. 300 computerteknikere har brugt 750.000 timer på minutiøst at gennemgå hvert enkelt billede i filmen, restaureret det, og til sidst formet det til et tredimensionelt digitalt billede.
Titanic er både Romeo og Juliet-historien om Jack og Rose, historierne om de utallige bipersoner og fortællingen om det sejlende luksusvidunders tragiske jomfrurejse. På samme måde er Titanic også seværdig grundet dens detaljerigdom: Al interiør blev, hvis firmaet stadig eksisterede i 1997, fremstillet af den samme producent som havde leveret til Titanic i 1912. Derved minder den om Ringenes Herre-trilogien hvor den eneste scene som ikke er med i Tolkiens bøger, er i første film, hvor Boromir betages af Ringen under vandreturen til Caradhras – i begge filmfænomener forsøges alt gengivet så nøjagtigt som muligt.
3D-effekten er mærkbar, men den er hverken et minus eller et plus for filmen. Den er bare til. Første gang der registreres en egentlig mærkbar forskel er under middagsselskabet med Rose, Cal, Roses mor, Molly Brown, Bruce Ismay og Thomas Andrews. Her fornemmes billedets dybde, og det er en dybde som varer hele filmen igennem, men som hverken forbedrer eller forstyrrer oplevelsen. Restaureringen af filmen optimerer dog oplevelsen betydeligt for den garvede Titanic-fan. Filmen tager sig mere ”rent” ud, og det er en overraskelse at opleve, hvor meget en restaurering kan gøre ved en film. Det kan sammenlignes med dengang Matador blev restaureret i forbindelse med dvd-udgivelsen – et meget flot resultat.
Når man tager en af filmhistoriens allerstørste succeser frem for at tilføre den 3D-effekt, vil det unægtelig afføde kritik. Og når det så oveni købet er manden bag Avatar, James Cameron, ja, så vil spekulationerne om filmens kommercielle interesser nok også begynde at rejse sig igen. Hvis Titanic indbringer halvdelen af hvad den indbragte i 1997, kan den slå Avatar som den mest indbringende film nogensinde. Måske er det dét, der er Camerons mål. Eller måske vil han bare gerne fortælle den storslåede fortælling i forbindelse med hundredåret for selve kollisionen.
Tianic i 3D er gammel vin på nye flasker, men det er en noget så udsøgt bordeauxvin som tåler iltning. Filmen underholder, fascinerer, overvælder og rører som den gjorde i 1997. Titanic er og bliver en af de allerstørste filmoplevelser. Så simpelt er det.
Af Frederik Schelde-Jensen.