Den japanske filminstruktør Lee Sang-ils remake af Clint Eastwoods burger-western ’Unforgiven’ er en nudel-western i liga med originalen, og den er absolut et kig værd.
Hvorfor lave et remake af en film der er tæt på at være så perfekt, som det er menneskeligt muligt? Film er jo ikke som teater, hvor man bliver nødt til at lave en genopsætning, hvis man vil vise stykket en gang til. På film er originalen bevaret til eftertiden, og remakes kan virke totalt ligegyldige, som f.eks. mesterinstruktørens Gus Van Sant nærmest skud for skud genindspilning af ’Psycho’ fra 1998.
Men hvorfor virker Lee Sang-ils remake af ’Unforgiven’ så? Det gør den fordi, den tilpasser sig sit eget miljø og de karakterer, som er en del af fortællingen. På den måde bidrager den med noget nyt til den ellers velkendte historie.
I det 19. århundredes Japan hersker der lovløshed på grund af borgerkrig, der sker racistisk motiverede udrensninger af minoriteter, og gamle traditioner kommer i konflikt med samfundets udvikling. Dette miljø har på mange måder de samme forudsætninger, som det vi kender fra det vilde vesten, og det er måske derfor, at Akira Kurosawas samuraifilm har været egnede til at genindspille som westerns, uden at magien går tabt. Og det er måske også grunden til, at westerns kan omsættes til samuraifilm. De har de samme forudsætninger, men de ligner alligevel ikke hinanden, da kultur, historien og traditionerne er vidt forskellige.
Den asiatiske version af ’Unforgiven’ handler om Jubei (Ken Watanabe), der oprindeligt var en berygtet soldat for Tokugawa-shogunatet, men efter shogunatets fald går Jubei under jorden. Ti år går, og Jubei er nu blevet landmand og enlig far til to små børn. Hans afdøde kone har lært ham at følge dydens vej, og han har svoret til hende, at han ikke vil slå flere folk ihjel. Men hans lille familie er hårdt ramt af fattigdom, og døde afgrøder truer deres eksistensgrundlag. Så da en gammel ven møder op på Jubeis gård, og tilbyder ham halvdelen af dusøren for at slå to forbrydere ihjel, beslutter Jubei sig for at takke ja til tilbuddet.
Filmen byder på glimrende skuespilpræstationer, som f.eks. Ken Watanabe (’Inception’,’ Godzilla’), der spiller Jubei. Han genfinder sine indre dæmoner efter at have lagt dem på hylden. Også Jun Kunimure (’Kill Bill vol 1-2’, ’Audition’) er værd at lægge mærke til i rollen som den ældre samurai, der må erkende, at hans sværdkundskaber ikke har meget at skulle have sagt overfor en pistol.
Udover godt skuespil så byder ’Unforgiven’ på flotte naturbilleder, der kan give en kuldegysninger. Som f.eks. i filmens intro, hvor man i fugleperspektiv ser et kæmpe snedækket landskab med en død hest og en hårdt såret Jubei på flugt. Brugen af landskab i filmen kan næsten sidestilles med de poetiske billeder, man finder i westerns af John Ford.
Filmen er alt i alt en helstøbt western/eastern, der sagtens kan træde i originalens fodspor.