Dag 9 på CPH PIX bød på vietnamesisk, en skuffende Al Pacino og en solid overlevelsesthriller.
Om fredagen bød CPH PIX på vietnamesisk dag i Cinemateket. Den første film, der blev vist var Kiet Le-Vans ’Gentle’ – en film baseret på en novelle af Fjodor Dostojevskij. Mødet mellem det russiske og det vietnamesiske kunne man have forventet ville være underligt, men Le-Van formår uden besvær at overføre historien til det moderne Vietnam.
Filmen handler om en pantelåner og en ung kvinde, som bliver gift. Filmen starter med kvindens selvmord, og springer derfra frem og tilbage i tiden for at fortælle os hvordan det kom så vidt. For det meste fungerer denne metode, men der er ikke nok interessante situationer i filmen til at holde den kørende hele vejen igennem.
Der er dog godt skuespil at finde, og instruktør Le-Van slår en effektiv dyster tone an, som han er dygtig til at opretholde hele spilletiden. Filmen kan ses den 21. april i Vester Vov Vov.
Al Pacino skuffer
Efter ’Gentle’ gik turen til Grand hvor jeg skulle se ’The Humbling’ med Al Pacino. Filmen er instrueret af Barry Levinson, som har stået bag film som ’Rain Man’ og ’Diner’. Efter Pacinosuccesen jeg havde tidligere på festivalen med ’Manglehorn’ havde jeg lidt højere forventninger end de anmeldelser jeg havde læst af ’The Humbling’ gav mig. Filmen er ikke blevet godt modtaget i udlandet, men jeg satte mig alligevel til rette i den fyldte sal.
Det blev dog godt og vel to timers pinsel. Filmen er elendigt skrevet med konstante forsøg på humor, som rammer helt ved siden af og ramler direkte ind i rækkerne af de mest håbløse komedier. Til tider var jeg i tvivl om det overhovedet var meningen, at det skulle være sjovt, men det hele er så sløset skruet sammen, at grunden til dette nok bare er dårligt håndværk.
Undgå for alt i verden ’The Humbling’, og hvis man vil se en god film, der tackler lignende temaer er ’Birdman’ et godt bud. Det er måske en smule uheldigt for ’The Humbling’ at minde så meget om ’Birdman’, men det ville ikke gøre nær så meget, hvis bare den var af nogenlunde kvalitet. Filmen kan ses i dag i Aarhus Øst for Paradis.
Canadisk kamp mod bjørn
Efter ’The Humbling’ havde jeg brug for en god film, som kunne viske tavlen ren og sende mig hjem med en god filmoplevelse. ’Backcountry’ så ud til at være min redningsfilm – en overlevelsesthriller med en bjørn, som straks ledte mine tanker hen på klassikeren ’The Edge’ med Anthony Hopkins og Alec Baldwin.
’Backcountry’ starter ud ganske lovende. Instruktør Adam MacDonald giver karaktererne god tid, og man er derfor mere interesseret i deres skæbne, da man kender lidt til dem. Filmen er flot filmet, og de canadiske skove er både smukke og frygtindgydende. Man kan mærke at der kommer til at ske forfærdelige ting.
Spændingen bliver bygget op rigtig godt, og særligt én scene slår enormt hårdt. Måske endda for hårdt – det virker en smule som om, instruktøren bare ønskede at chokere publikum. Efter den scene går det dog ned ad bakke. Historien sluttes af rimelig hurtigt og rundes af for nemt.
’Backcountry’ er dog værd at se, og hvis man vil det kan, man gøre det den 20. april i Cinemateket.