Skurke har også følelser, og det er ikke altid fedt at være den som alle hader og er bange for. Dette gælder i hvert fald for Rolf, der er hovedkarakteren i den nye 3D Disney film, Vilde Rolf.
Disneys animationsfilm Vilde Rolf er en sjov og rørende fortælling om Rolf, der arbejder som skurk i arkadespillet FIKS-DET FELIX JR. Efter 30 år som skurk i branchen er Rolf ved at blive godt træt af at stå i skyggen af helten Felix Jr. og ikke mindst at være upopulær blandt alle. For at opnå højere status i spille hierarkiet beslutter han sig for at invadere andre arkadespil for at modbevise sit værd og vinde en medalje, for det er kun helte der vinder medaljer. Men vejen er lang og Rolf står over for mange udfordringer, ikke mindst da han kommer til at slippe nogle farlige space monstre ud, som truer med at udslette dem alle. Men hans eventyrlige rejse rundt i de forskellige arkadespil er samtidig begyndelsen på et nyt liv med rigtige venner, heriblandt Vanilje von Schlick fra arkade racerspillet SUKKERCHOK. Hun ser bag Rolfs skurkefacade og et venskab for livet opblomstre.
Vilde Rolf er en film med mange niveauer og budskaber. Den handler ikke kun om det onde overfor det gode, men udgør også en individualistisk kamp mod samfundets etiketter. Her er Rolf et godt eksempel på, at man ikke altid er, hvad man ser ud til at være. Som producer Clark Spencer udtrykker det, er Rolfs virkelige udfordring ikke at vinde en medalje, men at erkende at selvom han er programmeret til at være skurk, er det ikke nødvendigvis sådan han er inderst inde. Løbende igennem filmen står Rolf overfor netop denne selverkendelse, og hans udfordring er dermed også at bryde med andres fordomme, hvilket kan være svært, da det er dem han har været underlagt de sidste 30 år.
Budskabet er godt og det bliver hurtigt fanget af den voksne seerskare, men ikke rigtig af den yngre. Denne målgruppe bruger i stedet den første halvdel af filmen på at holde tungen lige i munden for at kunne følge med i filmens handling, og holde styr på det store karakterkartotek vi står overfor. Disney er begyndt at udfordre deres unge publikum mere end tidligere, og det er godt. Spørgsmålet er bare om det er blev en lidt for stor udfordring denne gang, og om det skabte for stor forvirring? Dette synes jeg dog, at der bliver rettet op på i anden halvdel af filmen. Den går mere ned på børneniveau, de vigtige karakterer er blevet afklaret, og handlingsforløbet er ikke længere diffust.
Disney har altid været dygtige til at fange en meget bred aldersgruppe med deres film, og det synes jeg nu også, at de har i Vilde Rolf. Den er virkelig sjov, og der bliver brugt nogle smukke replikker der henvender sig til både børn og voksne, så de på skift kan side og slå sig selv på lårene af grin. Igennem netop replikkerne og brugen af flashback teknikken, hvor man bliver præsenteret for arkadespillenes debut, får man som seer et bredt kendskab til hovedkaraktererne. Personligt følte jeg, at jeg fik en stor indsigt i deres fortid og deres følelsesregistre og jeg fik en klar fornemmelse af, hvorfor karaktererne er som de er. Jeg lærte dem simpelthen rigtig godt at kende. Et godt kendskab til karaktererne skaber en voksende interesse for filmen og dens handling, da det er nemmere at identificere sig med rollerne. Jeg synes, at det er ret sejt, at der er blevet lagt så meget vægt på netop denne karakterindsigt i en animationsfilm. Her synes jeg virkelig at Disney har udviklet sig.
Hvor Vilde Rolf ellers tager et ekstra spring op ad rangstigen er på filmens uforudsigelighed. It took me by surprise op til flere gange, og det var mega fedt. Disse uforudsigeligheder var med til at skabe en rigtig vellykket og spændende animationsfilm. Endnu et element, som jeg synes spiller rigtig godt i filmen, er brugen af 3D. Udover at jeg rent personligt er rigtig begejstret for denne filmtekniske kunnen, passer det utrolig godt til filmens arkadespilstema. Jeg er fan.
På trods af mine kritiske pointeringer af en til tider lidt forvirrende film, er der ingen tvivl om, at jeg synes Vilde Rolf er rigtig god, sjov og spændende. Det er en film der både fanger de små og de store, og en film der ikke kun vil fortælle en historie, men også har et centralt samfundskritisk budskab.