Den årlige prisfest blev skudt af med et makkerpar i topklasse, rørende taler og utallige priser. Det var første gang, jeg var med, men jeg tvivler på, det bliver den sidste.
En blære og et par bajere
Er der gratis øl? – spurgte jeg en af mine kammerater efter pausen var slut. Han var nomineret til en pris den aften og havde nu endnu en grund til at smile begejstret. Jeg var hverken nomineret eller havde fanget en øl. Derimod havde jeg stået i kø til toilettet i 15 minutter og havde fuldstændigt misset, at der blev serveret gratis alkohol.
Sørens, tænkte jeg, men hva’ fa’en. Jeg var der jo ikke for at drikke øl, jeg var der for at dække Ekko Shortlist Awards 2019 – en prisfest for kortfilm og en fejring af unge upcoming filmtalenter.
Behind-the-scenes på at være 30
Værterne i år var Julie Rudbæk og Jesper Zuschlag, kendt for den fantastiske komedieserie 29-30-31, der skildrer dét at gå fra 20’erne ind i 30’erne. Med behind-the-scenes-klip fra en af deres afsnit introducerede det umage makkerpar hver kategori med en sketch, der havde fokus på den kommende kategori.
Et klip, hvor de to skændes voldsomt under klipningen af en af deres TV-episoder, bliver vist og med den – introduktionen til showets næste kategori: bedste klipning! Julie ses være fuldstændigt ligeglad med lydpersonens forhold på deres set: næste kategori er lyd! Det blev gjort på en uhyrlig morsom måde, som fik hele salen grinende gennem showet.
En regnbue happens
I kategorien for bedste mandlige skuespiller var der i år konkurrence blandt etablerede navne. Troels Lyby og Dejan Čukić var begge nomineret, men det var Jonathan Harboe, kendt fra ’Sjit Happens’, der nappede prisen for sin præstation som en kriminel nordjyde i filmen ’For Enden af Regnbuen’.
Rikke Westi vandt blandt kvinderne prisen for bedste skuespillerinde for sin rolle i ’Castingen af en uskyldig kvinde’ i et felt, hvor der ellers var hård konkurrence fra både sidste års vinder Frederikke Dahl Hansen og den erfarne Charlotte Munck.
Én stor familie
Prisen for bedste dokumentar gik i år til Ömer Sami, der i ’Sam and the Plant Next Door’ giver et fantastisk indblik i en britisk drengs liv. Dog kom en anden dokumentar godt igen. ’Hjemsøgelsen’, der handler om familietraumer, hemmeligheder og et spøgelse, vandt for både bedste musik og bedste klipning.
De to klippere på filmen, Sofie Steenberger og Christian Einshøj, som også selv var instruktøren, blev sat i en sofa på scenen efter at have modtaget prisen for at fortælle lidt om klipningen. Her fortalte instruktøren, at det tog to år at klippe dokumentarfilmen, der i hans egne ord dybest set handlede mest om hans forhold til sin mor. Den lange klippetid var somme tider frustrerende for filmens anden klipper Sofie Steenberger, der for det første boede sammen med Christian og, nå ja, for resten også var hans kæreste gennem flere år. Interessekonflikt anybody?
’Hjemsøgelsen’ vandt også for bedste originale musik, der gik til komponisten Toke Brorson Odin.
En bølge, et æg og en ondskabsfuld natur
I år var der til Ekko Shortlist Awards rekordmange kvinder nomineret.
Animationsprisen gik til Martina Scarpelli for sin dystre og personlige fortælling ’Egg’, der handler om en kvinde, der både hader og elsker det æg, hun ikke ved, hvad hun skal gøre med.
For bedste scenografi gik prisen i år til Camilla Lüders Weile, der i filmen ’Bølger’ får sat detaljer og scenografi på komplicerede følelser, og i den sort/hvide gyserfilm ’Nøcken’ får Josefine Skov sat lyd til et univers, hvor natur blander sig med ondskab. Det bliver gjort på en så overbevisende og ubehagelig måde, at hun hiver prisen hjem for bedste lyddesign.
En kort film
Der behøver ikke være noget minimum for længden i en kortfilm, så længe en historie med et budskab bliver fortalt. Det er kampagnefilmen for Børnecancerfonden et eksempel på. ’Welcome Home’, den knap 1,5 minut lange film fortæller uden ord historien om en dreng, der støtter sin søster igennem en svær tid med kemobehandling. Den modtager prisen for årets bedste manuskript.
Prisen for bedste fotografering går til Tobias Scavenius, der i ’Den’ fortæller historien om to socialrådgivere, som finder en ung kvinde i skoven. Filmen er sort/hvid og Tobias Scavenius får med sin fotografering skabt en verden fyldt med religiøse symboler, hvor der bliver leget med lys, skygger og skarpe kontraster.
Live fra Bremen
’Ingen siger farvel, men alle forsvinder’ handler om den 22-årige autist Jeppe, der arbejder på en campingplads, men bliver forelsket i bypigen Mynthe. Det er en fortælling om ungdommelig romance og de skønne billeder får en suget ind i fortællingen. Jonas Risvig, instruktør og manuskriptforfatter, vandt i år Publikumsprisen.
’Maja’ blev dog den helt store vinder på årets Ekko Awards. Historien om den seks-årige Maja, der bliver afleveret i en dansk børnehave, hvor hun ikke forstår sproget, er en smal, men umådeligt rørende kortfilm, der både vandt prisen for bedste fiktion og hovedprisen ved Ekko Awards og derved også de tilhørende 25.000 kroner. Det var instruktøren Marijana Jankovic’ debutfilm, men denne anmelder håber virkelig at se mere til hende i fremtiden.
Ekko Shortlist Awards 2019 slutter i Bremen Teater og jeg er sikker på vinderne vil komme til at forme fremtiden for dansk film. Selvom jeg ikke fik nogle gratis øl, fik jeg et super underholdende og veleksekveret show blandt et væld af unge, fantastiske filmskabere. Jeg glæder mig til at se, hvad de i fremtiden byder på af universer fyldt med karakterer, lyd, lys og vigtigst af alt – historier med noget på hjerte.