En ikonisk instruktør og en velkendt rap fyr fra LA er gået sammen om at udforske verdens umådelige vidundere – lige fra menneskets sanser til gnuens rejse over savannen – og vi har fået lov til at tage med på opdagelse.
Som om en udforskning af verden set fra Jeff Goldblums øjne ikke var nok, har National Geographic samlet et hold af såkaldte explorers for endnu en gang at udforske vores planet.
Et hold bestående af marinebiologer, vulkanologer, naturfotografer og andre kloge hoveder, som er blevet sendt ud på en opdagelsesrejse rundt omkring i verdens fjerne afkroge.
De har også lige fået den Oscar-nominerede instruktør Darren Aronofsky (’The Wrestler’, ’Black Swan’, ’Noa’ og ’Mother!’) til at styre produktionen.
Nå ja, og alles favorit friske prins Will Smith (behøver han virkelig en introduktion?) til at styre showet.
Det er jo en sikker opskrift på succes.
Verden skal opleves gennem Will Smiths øjne
Første afsnit af ’Welcome to Earth’ udforsker menneskets og naturens forhold til lys og mørke i form af det naturlige farvespektrum.
Man ser Will Smith og marinebiologen Diva Amon dykke ned under havets overflade i en undervandssfære, som taget direkte ud af ’Jurassic World’ (2015).
Før de dykker ned, bemærker Will Smith en ting, som jeg virkelig bed fast i – i den virkelige verden er han bange for vand.
Den sætning ramte mig specielt, fordi den på en måde lægger tonen for resten af serien. Når Will Smith ikke er en imaginær karakter i en fantasiverden og bare er Will Smith, er han bange for vand, men alligevel dykker han en kilometer ned under havets overflade.
Med andre ord: for fuldt ud at kunne udforske og lære mere om vores verden og sig selv, lægger han sin frygt til side og kaster sig ud i det.
Dét er en pointe, jeg synes er vigtig, og som jeg tog videre med mig – ikke kun under resten af serien, men også ind i min virkelige verden.
Verden skal ses gennem Aronofskys linse
Hvis ikke Darren Aronofskys CV er nok, så er ’Welcome to Earth’ et smukt eksempel på instruktørens imponerende talent.
Som naturdokumentar fra National Geographic er der visse forventninger til teknik og scenografi, som Aronofsky ikke kun formår at møde, men også at overgå.
Han har en klar detaljeorienteret arbejdsgang, som skinner igennem i hvert øjeblik af serien. Man kan tydeligt mærke intentionen bag hver scene, som er nøje planlagt efter den historie, han ønsker at fortælle.
På den måde er ’Welcome to Earth’ en ren fornøjelse at se med stærke farver fra naturen, smukke øjeblikke fra livets cyklus og en spændende udforskning af menneskets sanser.
Verden skal forstås med hjælp fra de kloge hoveder
Ind i mellem scenerne med Will Smith, som dykker ned i havet, klatrer op af en vulkan eller jagter gnuer henover savannen, følger man også resten af holdet af explorers, som de kalder sig selv i ’Welcome to Earth’.
På den måde er det ikke ”bare” en tilfældig skuespiller, man ser tage på opdagelse, men også reelle professionelle, som er uddannet indenfor de emner, serien udforsker.
Det giver ’Welcome to Earth’ et løft i troværdighed og autoritet, så man ikke kun føler sig i trygge hænder rent kunstnerisk med Aronofsky filmiske talent, men også videnskabeligt og læringsmæssigt.
For at fuldende Will Smiths tilgang til frygt består dette hold af opdagere også af mennesker, som har været igennem traumatiske oplevelser, men ikke har ladet sig kue af dem.
Det er et stærkt og inspirerende hold, der er blevet sat til at udforske verdens fjerne afkroge på vegne af menneskeheden – en opgave, som jeg stoler på, at de kan klare.
Det absolut eneste, som forhindrer ’Welcome to Earth’ i at få 6 ud af 6 stjerner, er, at der godt kunne være mere Will Smith. Men det kommer også fra en, hvis første dans som baby var til en Will Smith-sang.