Zack Snyders efterhånden velkendte stil af slow-motion og gråtoner er ikke at finde i denne farverige, zombiefyldte Las Vegas-tur, som ligesom byen, er en rutsjebane af indtryk.
”Vivaaa Las Vegas”, Nevada-solen bager mens de bløde toner af Elvis-klassikeren flyder ud af radioen. To F-16 jetfly kaster deres bomber på de udøde horder, der tramper op og ned ad The Strip. En eksplosion får det falske Eiffeltårn udenfor kasinoet Paris Las Vegas til at vælte og knuse en Elvis-efterligner. Ligesom utallige zombiefilm før den, giver ’Army of the Dead’ sit eget unikke take på zombier.
Zombier ©
Da George A. Romero i 1968 valgte at skifte navnet på sin film ’Night of the Flesh Eaters’ til ’Night of the Living Dead’ kort før premieren, glemte produktionsholdet at indsætte copyright-symbolet i den nye titelsekvens. Dermed blev filmen og konceptet zombier public domain ulig datidens andre monstre, f.eks. Dracula og Frankenstein, som var ejet af Universal Studios. Alle aspirerende filmskabere kunne bruge denne version af zombier, hvilket har resulteret i en næsten endeløs strøm af zombiefilm sidenhen.
Med et så mættet marked for zombier har det været nødvendigt at prøve at skille sig ud. Nogle prøver at rebrande dem med en simpel navneændring som walkers eller shamblers. Nogle gør dem hurtigere andre klogere.
Der er rigeligt med klassiske zombier i ’Army of the Dead’, men den rigtige fjende er zombiekongen Zeus og hans alphazombier. De er hurtigere og kloge nok til at undvige skud mod hovedet. Menneskene står ikke en chance mod disse.
En urealistisk hurtig karantæne
Heldigvis har horden af zombiefilm forberedt det amerikanske militær til zombie-epidemien og udbruddet begrænses hurtigt til Las Vegas. De endnu ikke smittede indbyggere lever nu i flygtningelejre rundt om den fordømte by.
En af disse er Dave Bautistas generisk navngivne Scott Ward – en ptsd-ramt veteran fra zombiekrigen. Heldigvis behøver han ikke meget overtalelse fra den rige kasinoejer Tanaka (Hiroyuki Sanada) for at tage tilbage til syndens by for at ”redde” 200 millioner dollars fra hans ødelagte kasino. Dermed blandes apokalyptisk overlevelsesfilm med heist a la ’Oceans Eleven’, da Scott Ward må sammensætte et hold af de bedste zombiedræbere og specialister.
Zack Snyder formår relativt godt at blande genrerne, men i sidste ende er det mest af alt en klassisk actionfyldt zombiefilm. Heistdelen trækker lidt ud i første halvdel og kunne sagtens være skåret ned i betragtning af filmens næsten 2,5 timer lange spilletid.
Den rigtige skat var zombierne, vi dræbte på rejsen
Zack Snyders tidligere film (’300’, ’Watchmen’, ’Zack Snyder’s Justice League’) har været præget af den samme stil. Han elsker slow-motion regn og en så farvedrænet palet, at det næsten er sort-hvid. Ofte ofrer han karakterudvikling og dialog for visuel brutalisme.
Men ’Army of the Dead’ er så fjernt fra hans tidligere værker, at jeg næsten glemte, det var hans film (selvom hans navn stod flere gange i forteksterne end Tommy Wiseaus i ’The Room’). Det hjælper måske også at han har fået sin R-rating tilbage efter sin tid med DC.
Dette brud med traditionen er dog langt fra en dårlig ting. Dave Bautista får her virkelig lov til at bryde med wrestler til skuespiller-stereotypen og vise at han kan mere ned bare at spille med musklerne. Han genopbygger sit forhold med sin datter og lærer generelt at komme videre i livet, efter han blev nødt til at dræbe sin zombificerede kone. Selvom filmen gør plads til disse øjeblikke, føles det stadig som om, der er meget uudforsket. Så Zack Snyders zombie heist-film er i sidste ende en helt i orden actionfilm med over gennemsnittet karakterinteraktion.